ترجمه: فریبا یاوری
اکنون زمان چالشبرانگیزی برای مدیرعامل بودن است. در اطراف جهان، اقتصادها رشد کندی دارند. تقریبا در همه مناطق دنیا، بیثباتی سیاسی تلاش برای گسترش برنامههای بلندمدت را تضعیف میکند. بهخصوص در ایالاتمتحده، سهامداران کنشگرا به منتقدان قدرتمند (و پرهیاهوی) رهبران کسبوکار تبدیل شدهاند. این عوامل نشان میدهند چرا زیر پای مدیران ارشد سست است.
آیا توجه این همه مدیر به کوتاهمدت تعجب دارد؟
در مقابل این پشتصحنه، امیدوارکننده است که گروهی از رهبران کسبوکار در حال ثبت رکوردهایی ماندگار هستند. هدف از این رتبهبندی و معرفی صد مدیرعامل برتر جهان، برجستهساختن این افراد است. مبنای این رتبهبندی جمع عملکرد مالی و معیارهای ای.اس.جی این رهبران در طول زمان تصدی (برای مدیرانعامل حاضر در فهرست 2016، بهطور متوسط، هفده سال) است.
این گروه دستاوردهای چشمگیری داشتهاند و بهطور متوسط بازده مالی ۲،۰۹۱ درصد ایجاد کردهاند. اما تنوع این مدیران نشان میدهد راه یگانهای برای موفقیت وجود ندارد. سه مدیرعامل نخست فهرست را در نظر گیرید: لارسربین سورنسن، سی سال پیش از پیوستن به نووونوردیسک به تحصیل رشته جنگلداری مشغول و پس از ارتقا در مشاغل مختلف عملیاتی، مدیرعامل شد. مارتین سورل پس از کسب ام.بی.ای و یک دهه کار در صنعت تبلیغات قبل از خرید سهام یک شرکت کاغذی و دبلیو.پی.پی (بزرگترین شرکت خدمات بازاریابی) را از طریق تملکهای متهورانه ایجاد کرد. پابلو ایسلا فارغ التحصیل حقوق بود و پیش از مدیریت خردهفروشی مد روز ایندیتکس، در وزارت خزانهداری اسپانیا کار میکرد.
همچنین میزگردی با این سه مدیرعامل در تابستان تشکیل شده و آنها به کنکاش در لوازم مبارزه با تمرکز بر کوتاهمدت و رهبری با داشتن نگاهی درازمدت در محیط پرتنش کنونی را بررسی میکنند.