نوشته: دكتر وفا غفاريان و انسيه بهرامي و زهرا اسكندري
صادرکنندگان نمونه ایرانی چگونه شرکتهایی هستند؟ چه عواملی، علل اصلی موفقیت این شرکتهاست؟ شايستگيهاي كليدي آنها چیست؟ شركتهای صادرکننده چه اقدامات استراتژيكی را برای رسیدن به موفقیت انجام دادهاند و چگونه مسیر خود را به سمت موفقیت راهبری نمودهاند؟ مقالهای که پیش رو دارید حاصل تلاش چندین ماهه چند محقق در پی یافتن پاسخ به این سوالات است.
سوال دیگری که در طول تحقیق شکل گرفت این بود که آیا میتوان بدون توجه به روشهای مرسوم و اصول رایج بازاریابی، یک صادرکننده نمونه بود؟ پاسخ به این سوال مطابق با تحقيقات ما مثبت است. این نتیجه برای ما نيز بسیار دور از انتظار بود. موارد مورد بررسي، شرکتهایی بودند که حجم قابلتوجهی از محصولات خود را طی سالیان متمادی صادر کرده بودند و این موضوع نمیتوانست ناشی از اتفاق، شانس و یا مواردی از این قبیل باشد. با تحلیل سیستماتیک رفتار این شرکتها چگونگی این موضوع نیز مشخص شد.
عوامل موثر بر صادرات پیش از این نیز مورد توجه بسیاری از محققان در سراسر دنیا بودهاست. طی اين بررسيها وجود رابطه بين اقدامات خاص و موفقيت شركتها در صادرات مورد مطالعه قرار گرفتهاست. بسیاری از این مطالعات به بررسی اثر عوامل موثر در موفقیت صادرات شرکتها پرداختهاند و با روشهای آماری همبستگی عوامل داخلی چون اندازه شرکت، تجربه، شیوه قيمتگذاري و مشابه آن را از يكطرف و یا عوامل خارجی نظیر نقش دولتها، فرهنگ و غيره را از طرف ديگر بررسی کردهاند. یافتههای ما در این تحقیق با برخی از نتایج منتشر شده همخوانی داشت و در برخی زمینهها که تابع شرایط اقلیمی ایران بود ابعاد بدیعی را آشکار ساخت.