گروه محصولات

عنوان مقاله: شگفتی های پیش بینی پذیر : فاجعه هایی كه باید منتظر وقوع آنها بود

گزيده مديريت 28

By Michael D. Watkins/ Max H. Bazerman

نوشته: مایکل واتکینز و مکس بازرمن

مترجم: دکتر مریم شریفیان ثانی

به مشكلات سازمان‌تان یا آشوب‌های بالقوه بازاری كه در آن فعالیت دارید، خوب فكر كنید. آیا بعضی از این مشكلات (آنهایی كه هیچ‌كس به آن توجهی ندارد) می‌تواند به رویداد ناگواری تبدیل شود؟ اگر شما نیز همانند بسیاری از مدیران باشید، با دست‌پاچگی پاسخ مثبت خواهید داد.

 به‌طوری كه مایكل واتكینز و مكس بازرمن، اساتید مدرسه بازرگانی هاروارد، در این مقالة به‌موقع نشان می‌دهند، بسیاری از رویدادهای «غیرمنتظره» كه به سازمان‌ها ضربه می‌زنند، باید پیش‌بینی می‌شدند. اینها «شگفتی‌های پیش‌بینی‌پذیر» هستند. این رویدادهای ناگوار، شكل‌های مختلفی (از رسوایی‌های مالی، اختلال‌های عملیات، آشوب‌های سازمانی تا عدم‌موفقیت‌هایی كه در تولید پیش می‌آید) به‌خود می‌گیرند. بعضی موجب خسارت‌هایی می‌شوند كه جبران آن سال‌ها به طول می‌انجامد. بعضی هم واقعاً فاجعه‌آمیز هستند. رویدادهای یازده سپتامبر 2001، مثال غم‌انگیزی از یك شگفتی پیش‌بینی‌پذیر است.
خبر بد این است كه همه شركت‌ها (از جمله شركت خود شما) در مقابل شگفتی‌های پیش‌بینی‌پذیر آسیب‌پذیر هستند. خبر خوب این‌كه تحقیق اخیر به توضیح چرایی این امر و آن‌چه شركت‌ها برای به‌حداقل‌رساندن خطر آن می‌توانند انجام دهند، می‌پردازد. نویسندگان این مقاله اظهار می‌دارند كه عدم توانایی سازمان‌ها برای مقابله با شگفتی‌های پیش‌بینی‌پذیر می‌تواند در سه دسته از آسیب‌پذیری‌های روان‌شناختی، سازمانی و سیاسی ردیابی شوند.
 برای پرداختن به این آسیب‌پذیری‌ها، نویسندگان مقاله، رویكرد پی.‌آر.‌ام را پیشنهاد می‌كنند. پی‌.آر.ام، افزون بر كاوش محیطی و طرح‌ریزی اقتضایی، نیازمند زنجیره‌ای از اقدامات (تشخیص، اولویت‌بندی و بسیج منابع) است كه شركت‌ها باید در نهایت وسواس، به آن پای‌بند باشند. نویسندگان می‌گویند، كوتاهی در به‌كارگیری هر كدام از این گام‌ها، می‌تواند موجب آسیب‌پذیری سازمان شود.
 با توجه به ریسك زیادی كه در این مسیر وجود دارد، نویسندگان مقاله به این جمع‌بندی می‌رسند كه اجرای رویكرد آر.‌پی.‌ام باید مسئولیت اصلی هر مدیر كسب‌وكاری باشد.
انصراف از نظر