By Mamta Kapur/ Sanjay Dawar/ Vineet Ahuja
نوشته: مامتا کاپور، سانجای داوار و واینیت آئوجا
در هند و بسیاری از اقتصادهای بزرگ در حال ظهور، بازارهای روستایی قابلیت زیادی برای افزودن بر درآمد شرکتها دارند. اما شرکتهایی عرضهکننده محصولات به مناطق غیرشهری با زیرساختهای ضعیف، مشتریان بسیار پراکنده و چالشهای دیگری روبهرو هستند. نویسندگان مقاله، برای شناخت این موانع و چگونگی حلوفصل آنها، نظرسنجیها و مصاحبههای گسترده را با رهبران مشاغل در صنایع مختلف هند انجام دادهاند. مطالعات سه ساله آنها، چند استراتژی موفقیتآمیز را برای افزایش درآمد و سود در بازارهای روستایی ارائه میدهد.
شروعکردن با یک طرح توزیع مناسب. اثربخشترین رویکردها، رویکردهای چندرشتهای هستند. برای مثال اضافهکردن لایههای گستردهتر به شبکههای موجود و همکاری با شرکای محلی برای ایجاد یک شبکه جدید.
دادهیابی برای شناسایی نظرات مشتریان. ترکیب بازدید از سایتها، نظرسنجیهای بازار و نقشههای جی.پی.اس میتواند در شناسایی خریداران جدید به شرکتها کمک کند.
ایجاد پیوندهای محکم با شرکای مجرای توزیع. در این رابطه صرف وقت و پول برای بهبود عملیات توزیعکنندگان و خردهفروشان میتواند بسیار مفید باشد.
ایجاد پیوندهای بادوام با مشتریان. شرکتها از طریق ایجاد رفاه برای مشتریان و جلب اعتماد رهبران جوامع میتوانند برای خود وفاداری کسب کنند.