نوشته آلبرت بورلا
ترجمه دکتر مهسان زارع
در نوزده مارس 2020، در حالی که کووید19 سراسر دنیا را فرا گرفته بود، بورلا همه را در فایزر و شریکش، بایونتک (یک شرکت آلمانی متمرکز بر داروهای ایمنیدرمانی سرطان) بهچالش کشید تا «ناممکن را ممکن سازند»: توسعه واکسن در سریعترین زمان ممکن و بهطور آرمانی ظرف شش ماه و در هر صورت تا قبل از پایان سال. کمتر از هشت ماه بعد، یکشنبه هشت نوامبر، آنها متوجه موفقیت خود شدند: نتایج آزمایش فاز دو و سه میزان کارایی واکسن را 95 درصد نشان داد. در بهار، به لطف تلاش آنها و سایر شرکتهایی که واکسنهایشان مجوز دریافت کرده، سیصدمیلیون دوز واکسن در سراسر جهان در دسترس قرار گرفت. برای تحقق آنچه در سال 2020 انجام دادند به یک چالش سترگ، تفکر نو، همکاری بینشرکتی، رهایی از بوروکراسی و بیشتر از همه سختکوشی همه افراد در فایزر و بایونتک نیاز بود. سازمانها در هر اندازه و هر صنعتی میتوانند از این استراتژیها برای حل مشکلات خود و رسیدن به دستاوردی مهم که به نفع گستره وسیعی از جامعه است، استفاده کنند.