ترجمه: علی سینا قدس
چگونه شرکتها میتوانند از «مصرف متواضعانه» سود ببرند.
قریب به یک دهه است که بازاریابان از صعود «مصرف متواضعانه» صحبت میکنند: حس همهویتی روزافزون مشتریان ثروتمند با شناسههای لوکس بیسروصدا و آرام بهجای شناسههای لوکس سنتی. جیانا اکهارت، استاد بازاریابی دانشکده رویالهالووی دانشگاه لندن، گسترش این روند را در اروپا و ایالاتمتحده با علاقه دنبال کرده است. اما گذراندن تعطیلات سال 2012 در چین بود که او را به این باور رساند که این موضوع، پدیدهای جهانی بوده و وی و تمام مدیران ارشد بازاریابی در بخش کالاهای لوکس، باید تمام توجه خود را وقف آن کنند.
اکهارت میگوید: «همیشه چین سرزمین نمایش و تظاهر تصور شده، اما افراد ناگهان ثروت آشکار را مورد تمسخر قرار دادند و حتا شروع به کندن مارکها از لباسهای خود کردند.» برای پاسخ به چرایی این امر و اینکه شرکتها باید چه کاری در پاسخ به آن انجام دهند، او و دو نفر از همکارانش این روند و رفتار مصرفکننده در بازارهای جهان را مورد بررسی قرار دادند. گرچه بیشتر مدارک مبتنی بر داستان و روایت است تا علمی، اما آنها به این نتیجه رسیدند که سه عامل موجب این تغییر بوده است.