By Sean Gourley[1]
نوشته: شون گورلی
ترجمه: دکتر بابک سپاس مقدم
استراتژیستها کجا و چگونه میتوانند فرصتهای رشد را شناسایی کنند؟ این مهم گاهی از طریق رسم نقشه با بهرهگیری از تکنیک «تجزیهوتحلیل معناییخوشهای» صورت میپذیرد. چنین نقشههایی نهتنها میتوانند بخشهای پررقابت را آشکار سازند، بلکه نقاطی را هم نشان میدهند که فضای بکری برای کار دارند. برای نمونه، هرچند ممکن است یافتن فرصتهایی در نقطه اتصال صنعت بازی و زیستداروها عجیب بنماید؛ اما شنیدن کی بود مانند دیدن. برای ترسیم خوشههای معنایی، نرمافزار کویید نخست صدها عبارت کلیدی یا «انگرم[2]» مرتبط با شرکتها و سازمانها را شناسایی میکند. تکنولوژی این نرمافزار با بهرهگیری از الگوریتمها و دیگر ابزارهای تحلیلی، به تجزیهوتحلیل میلیونها سند سازمانی از ثبت اختراع گرفته تا مجوزها و مطالبی که در سایت توییتر قرار گرفتهاند میپردازد. سپس نقشهای از خطوط متصلکننده شرکتهایی با انگرمهای مشابه خلق میکند. |