گروه محصولات

عنوان مقاله: شناخت درست انجمن نام‌ يار

گزيده مديريت 96

By Susan Fournier/Lara Lee

نوشته: سوزان فورنيه و لارا لي

ترجمه: علي مستاجران و مسعود راجي

بازارگستران صنایع گوناگون مي‌كوشند وفاداري مصرف‌كننده، کارایی بازاريابي و اصالت نام‌ها را با خلق انجمن‌هایی پيرامون نام‌هايشان افزايش دهند. ولي نادرند شركت‌هایي كه بدانند انجمن‌های نام‌يار چه نيازهایي دارند و طرزكارشان چگونه است.

 مولفين اين مقاله بر اساس تحقيقات و نيز تجربياتشان در هارلي‌دیويدسون، نادرستي برخي تصورات رايج را درباره مباني انجمن‌های نام‌یار آشكار كرده و اصول طراحي، حكاياتي عبرت‌انگيز و رويكردهایي جديد را براي اهرم‌سازي انجمن‌ها پيشنهاد مي‌كنند.
 در يك تصور نادرست، بسياري از مديران، انجمن نام‌یار را فقط در قلمرو استراتژي بازاريابي مي‌پندارند. در حالي كه بيش‌ترين اثربخشي انجمن مشروط به آنست كه در قالب استراتژي کلان شركت ساماندهي شود. هارلي‌ديویدسون كه اين را به‌درستي دريافته بود، همه جنبه‌هاي سازمانش را در جهت پشتيباني از تاسيس و تحكيم انجمن نام‌یار، از نو و از بنیان بازسازي كرد و فعاليت‌هاي مرتبط با انجمن را نه به‌عنوان هزينه‌هاي بازاريابي، بلكه يك سرمايه‌گذاري سراسري شركت محسوب كرد.
 تصور نادرست ديگر اينست كه انجمن به‌وجود مي‌آيد تا به شركت خدمت كند. اما يك انجمن نام‌یار موثر براي آن به‌وجود مي‌آيد كه به اعضاي خودش خدمت كند. این اعضا تشريك‌مساعي مي‌كنند تا نيازهاي گوناگوني مانند گسترش‌ روابط، افشاندن بذر علایق جديد و كمك به جامعه را برآورده سازند،. انجمن‌های نيرومند مي‌كوشند از نيازهاي افراد آگاه شوند و آنان را براي مشارکت در نقش‌هاي گوناگون جلب و درگير كنند
 در نهايت، تصور نادرست ديگر اين است كه مديران مي‌پندارند بايد انجمن‌ها را در تنگناي كنترل قرار دهند. به‌راستي كه يك جامعه مستحكم هرگز كنترل مديريت را نمي‌پذيرد. ولي متوليان حفظ نام مي‌‌توانند محيطي ايجاد كنند تا در درون آن، جامعه برويد و بالنده شود. برای مثال، تجربيات جديد و جذابي را براي گروه‌هاي گوناگون بينديشند و ميسر سازند.
 «آزمون آمادگی انجمن» که به‌صورت برخط توسط نویسندگان ارائه می‌شود، به شناخت میزان آمادگی شرکت شما برای ایجاد انجمنی نام‌یار کمک می‌کند.
انصراف از نظر