گروه محصولات

عنوان مقاله: شش قاعده دقیق موثر

گزيده مديريت 75

 By Paul Saffo

نوشته: پل سافو

 ترجمه: عاطفه پاشازاده

هدف اولیه پیش‏بینی، شناسایی طیف کامل احتمالات پیش ‏روی یک شرکت، جامعه، یا در سطحی وسیع‏تر، دنیاست. در این مقاله، سافو رنگ‌ولعاب افسانه را از پیش‏بینی می‏زداید تا به مدیران کمک کند به‏جای یک دریافت‏کننده منفعل به مصرف‏کننده فرهیخته و کارکشته پیش‏بینی تبدیل شوند. او روش کاربرد پیش‏بینی برای توسعه احتمالات و شناخت و محدودکردن فضای تصمیم‏گیری و کاربرد شم را نشان می‏دهد.

 برای مثال، وقایع یازدهم سپتامبر بیش از آن‏چه که باید شگفتی بهبار آورد. به‏علاوه برخورد هواپیما به ساختمان موضوع رمان دهه 1990 تام کلانسی بود و همه می‏دانستند تروریست‏ها از مرکز تجارت جهانی بی‌زارند. پس چرا حادثه یازدهم سپتامبر آن‏قدر شگفتی آفرید؟ یک مدیر برای پرهیز از غافلگیرشدن توسط عوامل غیرقابل‏پیش‏بینی از قبیل تغییرات بازاری یا ظهور ناگهانی فناوری‏های ویران‌ساز چه باید کند؟
سافو در تشریح هدف پیش‏بینی‏ها، شش قاعده ساده را بیان می‏کند که مدیران مدبر می‏توانند با کاربردشان ‏‏ در مسیر شناسایی با پیش‏بین‏های حرفه‏ای هم‌سفر شوند. او می‏گوید، نقشه مخروط احتمالات شبیه منحنی اس است، مسائل ناموافق را بپذیرید، ایده‏‏های قوی را ضعیف بپندارید، به همان اندازه که به جلو می‏نگرید دوبرابر به عقب برگردید و بدانید چه‏زمانی نباید پیش‏بینی کنید.
انصراف از نظر