By Paul Saffo
نوشته: پل سافو
ترجمه: عاطفه پاشازاده
هدف اولیه پیشبینی، شناسایی طیف کامل احتمالات پیش روی یک شرکت، جامعه، یا در سطحی وسیعتر، دنیاست. در این مقاله، سافو رنگولعاب افسانه را از پیشبینی میزداید تا به مدیران کمک کند بهجای یک دریافتکننده منفعل به مصرفکننده فرهیخته و کارکشته پیشبینی تبدیل شوند. او روش کاربرد پیشبینی برای توسعه احتمالات و شناخت و محدودکردن فضای تصمیمگیری و کاربرد شم را نشان میدهد.
برای مثال، وقایع یازدهم سپتامبر بیش از آنچه که باید شگفتی بهبار آورد. بهعلاوه برخورد هواپیما به ساختمان موضوع رمان دهه 1990 تام کلانسی بود و همه میدانستند تروریستها از مرکز تجارت جهانی بیزارند. پس چرا حادثه یازدهم سپتامبر آنقدر شگفتی آفرید؟ یک مدیر برای پرهیز از غافلگیرشدن توسط عوامل غیرقابلپیشبینی از قبیل تغییرات بازاری یا ظهور ناگهانی فناوریهای ویرانساز چه باید کند؟
سافو در تشریح هدف پیشبینیها، شش قاعده ساده را بیان میکند که مدیران مدبر میتوانند با کاربردشان در مسیر شناسایی با پیشبینهای حرفهای همسفر شوند. او میگوید، نقشه مخروط احتمالات شبیه منحنی اس است، مسائل ناموافق را بپذیرید، ایدههای قوی را ضعیف بپندارید، به همان اندازه که به جلو مینگرید دوبرابر به عقب برگردید و بدانید چهزمانی نباید پیشبینی کنید.