گروه محصولات

عنوان مقاله: شرکت‌ها چگونه می‌توانند به گناهان اخلاقی فاجعه‌بار گذشته خود واکنش نشان دهند

گزیده مدیریت 228

 Sarah Federman‌

نوشته: سارا فدرمن

ترجمه: امیرعلی خلج

برخی از شرکت‌های چند‌نسلی یا اسلاف‌شان، در گذشته مرتکب اعمالی مانند سرمایه‌گذاری در برده‌داری یا حتی جنایت علیه بشریت شده‌اند که امروز بسیار هولناک و ناپسند دانسته می‌شوند. مدیران این شرکت‌ها چگونه باید به این خطاهای تاریخی واکنش نشان دهند؟ نویسنده با استناد به کتاب اخیرش که درباره تلاش‌های شرکت ملی راه‌آهن فرانسه برای جبران نقشش در بهره‌کشی اجباری از اسیران در جنگ جهانی دوم است، استدلال می‌کند که بر پایه اصول اخلاقی، مدیران این شرکت‌ها باید در مورد جنایات گذشته شرکت‌شان پاسخگو باشند نه آن‌که واکنشی تدافعی نشان دهند. آن‌ها می‌توانند این کار را با به‌خدمت‌گرفتن مورخان مستقل، عذرخواهی‌های عمومی‌به شیوه‏‌هایی قابل‌قبول و ارائه پیشنهادهایی برای جبران آسیب‌های وارده به قربانیان آغاز کنند. در غیر این صورت، اغلب خود را با دادخواهی‌های پر‌هزینه و مذاکرات فرسایشی و سخت با قربانیان یا فرزندان و نوادگان‌شان روبه‌رو خواهند دید.

انصراف از نظر