نوشته: دکتر احمد روستا
« شتابان» مدلی ساده و کاربردی برای بازاریابی استراتژیک است. که شامل شش گام اساسی و چک لیست مرتبط با هر گام است. صادرات حرفهای، پدیدهای استراتژیک است و مدل «شتابان» میتواند راهنمای مناسبی برای صادرکنندگان باشد. گامهای مدل « شتابان» معرف شش گام است که عبارتند از:
1- «شناخت» عوامل محیطی و شناسایی فرصتها و تهدیدهای مربوطه
2- «توان سنجی» و تحلیل آمادگی صادراتی شرکت
3- «انتخاب استراتژی» صادرات
4- «برنامهریزی »وبرنامهآمیزه بازاریابی صادرات
5- «اقدامات»و امور اجرایی صادرات
6- «نظارت» بر صادرات و «نتیجهسنجی» عملکرد صادراتی
هریک از گامهای فوق را همراه با چک لیستهای دهگانه که مربوط به هرگام هستند مورد بررسی قرار میدهیم. واژه « شتابان» که از حرف اول شش گام فوق شکل گرفته است با شناخت عوامل محیطی و بازارها آغاز میشود. صادرات پدیدهای است که نیازمند «شناخت و شتاب» مناسب و متناسب با واقعیتهای هر صادر کنندهاست.
اگر میخواهید صادر کنندهای حرفهای باشید در تمامیگامها به این جمله ارزشمند امام علی(ع) توجه داشته باشید که «شتاب پیش از شناخت و آگاهی، و درنگ پس از آمادگی، نشانه ضعف است»؛ بکوشید با مدل «شتابان» که همراه با شناخت و آگاهی در هر مرحله است، صادراتی پایدار، مفید و موثر داشته باشید.
[1] - احمد روستا، دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه برادفورد انگلستان و عضو هیاتعلمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی است. ایشان موسس شرکت تحقیقات بازاریابی راستابین است.