گروه محصولات

عنوان مقاله: «شتابان» در صادرات

گزيده مديريت 152

نوشته: دکتر احمد روستا

« شتابان» مدلی ساده و کاربردی برای بازاریابی استراتژیک است. که شامل شش گام اساسی و چک لیست مرتبط با هر گام است. صادرات حرفه‌ای، پدیده‌ای استراتژیک است و مدل «شتابان» می‌تواند راهنمای مناسبی برای صادرکنندگان باشد. گام‌های مدل « شتابان» معرف شش گام است که عبارتند از:

1-    «شناخت» عوامل محیطی و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای مربوطه

2-    «توان سنجی» و تحلیل آمادگی صادراتی شرکت

3-    «انتخاب استراتژی» صادرات

4-    «برنامه‌ریزی »وبرنامه‏آمیزه بازاریابی صادرات

5-    «اقدامات»و امور اجرایی صادرات

6-    «نظارت» بر صادرات و «نتیجه‌سنجی» عملکرد صادراتی

هریک از گام‏های فوق را همراه با چک لیست‌های ده‌گانه که مربوط به هرگام هستند مورد بررسی قرار می‌دهیم. واژه « شتابان» که از حرف اول شش گام فوق شکل گرفته است با شناخت عوامل محیطی و بازارها آغاز می‌شود. صادرات پدیده‌ای است که نیازمند «شناخت و شتاب» مناسب و متناسب با واقعیت‌های هر صادر کننده‌است.

اگر می‌خواهید صادر کننده‌ای حرفه‌ای باشید در تمامی‌گام‌ها به این جمله ارزشمند امام علی(ع) توجه داشته باشید که «شتاب پیش از شناخت و آگاهی، و درنگ پس از آمادگی، نشانه ضعف است»؛ بکوشید با مدل «شتابان» که همراه با شناخت و آگاهی در هر مرحله است، صادراتی پایدار، مفید و موثر داشته باشید.



[1] احمد روستا، دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه برادفورد انگلستان و عضو هیات‌علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی است. ایشان موسس شرکت تحقیقات بازاریابی راستابین است.

انصراف از نظر