By William Byham
نوشته: ویلیام بایهام
ترجمه: مهرناز اخوت
حتی اگر مثل بسیاری افراد از شبکهسازی بیزار هستید، ضروری است ارتباطات نجیده مستحکمی را در سی تا شصت روز اول ترفیع خود آغاز کنید. در این دوره، ذهنیت افراد واحد جدید درباره شما شکل میگیرد: آیا کسی هستید که میتوان به وی اعتماد کرد یا ورشکستهای هستید که نباید هرگز استخدام میشد.
بسیاری افراد بهخودیخود به شبکهسازی رو نمیآورند. به دلیلی مشابه دستدرازکردن نومدیران برای کمکگرفتن از دیگران بسیار دشوار است. اما شبکهسازی بهترین راه برای کسب اطلاعات مهم درباره شغل و موفقیت زودهنگام است. در غیر این صورت، برای مثال، ممکن است فاقد آمار و ارقام لازم برای یک پیشنهاد مهم بوده یا ممکن است ایده «جدید» هوشمندانهای را مطرح کنید که در گذشته با شکست مواجه شده است. این «شبکهسازی متهورانه» (چیزی که من مینامم) مستلزم بهخدمتگرفتن اهداف شبکهسازی هم در داخل و هم در خارج شرکت و حتی با رقباست.
بنابراین، اگر بهتازگی استخدام شده یا ترفیع گرفتهاید، آنچه را که در اینجا مطرح میشود، بهدقت انجام دهید.
افراد داخل شبکه خود را مشخص کنید. این شبکه فقط نباید افراد دوروبرتان را شامل شود. از خود سوال کنید، چه کسی میتواند به شما کمک کند؟ چه کسی میداند چه اتفاقی در حال رخدادن است؟ چه کسی موانع را از سر راه برمیدارد؟ چه کسانی حلقههای حیاتی زنجیره اطلاعات و تدارکات هستند؟ رییس شما میتواند در شناسایی افراد، برگزاری جلسات، همراهی شما در گردهماییها و انجام مکالمات تلفنی جهت معارفه، کمک بزرگی باشد..