گروه محصولات

عنوان مقاله: ‌‌‌سوت‌زني! پديده اي مهجور در ‌‌‌سازمان هاي امروزي

گزيده مديريت 152

نوشته: علیرضا مرادی و محمدتقی ابراهیمی‌ و فاطمه رستمی‌

زندگي بشر، عرصه‌اي است از نقش آفريني‌هاي او؛ گاهي انسان به‏طور کامل نقش يك فرد عادي را ايفا كرده و گاهي در جايگاه يك مدير ارشد نقش اصلي‌ترين و بالاترين مرجع تصميم‌‌گيرنده در يك سازمان را بازی مي‌كند. مديران در ‌‌‌سازمان‌هاي امروزي تافته جدا بافته‌اي از اقوام بشر نيستند كه بر اريكه قدرت نشسته‌ باشند و تنها امرو ‌نهی كنند و مبری از هر‌گونه خطایی باشند. به جرات مي‌توان گفت اكثر تصميماتي كه مديران در مواجه با مسائل و مشكلات سازماني اتخاذ مي‌نمايند، تحت تاثير نيروهاي فشاري خارج از سازمان مي‌باشند و مدير با تاثير پذيرفتن از همين نيروهاي محدود‌كننده مجبور به اخذ تصميم مي‌گردد. اخذ تصميم نادرست و اشتباه، مترادف است با افزايش هزينه، تخريب وجه سازمان، خدشه‌دار‌شدن تصوير ذهني سازمان، تضعيف روحيه كاركنان و در بدترين حالت ممكن، رفتن سازمان به قهقراي نابودي و زوال. بنابراین یک مدیر نمی‌تواند به راحتی یک روز را به شب برساند و همواره تحت‏تاثیر فشارهایی قرار دارد که او را خواسته یا ناخواسته مجبور به ارتکاب اشتباه می‌کند. یکی از مدیران شرکت خودرو‌سازی جنرال موتورز در جمله‌ای معروف اظهار داشته‌ است که: "هیچ شخص سالمی، خودرو معیوب تولید نمی‌کند زیرا ‌آن‌ها نیز صاحب خانواده و بچه هستند و هرگاه به ‌آن‌ها در حالت افرادی گفته‌ شود که شما محصولی تولید کنید که دیگران را مجروح کرده و یا بکشد، نمی‌پذیرد. ولی همان افراد در فضای کاری و تحت فشارهای بی امان هر چیز را از زاویه هزینه، اهداف شرکت و فرصت زمانی تولید می‌نگرند و ممکن است تولید محصولی را تایید‌ کند که در حالت انفرادی حاضر به تایید آن نیست". الوین تافلر ‌این فشارها را به پنج دسته تقسیم کرده است. البته ذات ‌این فشارها به گونه‌ای نخواهد بود که مدیر را وادار به اخذ تصمیم نادرست نماید. بلکه ‌این‌گونه فشارها عرصه تصمیم‌گیری را برای مدیران تنگ و تنگ‌تر می‌نمایند و به ناچار ممکن است دست به اقدامی ‌بزند که به ظاهر در آن موقعیت خاص سازمانش درست‌ترین تصمیم ممکن باشد.



[1] -علیرضا مرادی: دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی از دانشگاه تهران هستند، ایشان کارشناس ارشد دفتر تجاری‏سازی سازمان پژوهش‏های علمی و صنعتی ایران می‏باشند

[2] - محمدتقی ابراهیمی‌:کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اسلامی هستند، ایشان مدیر‌عامل شرکت مهندسین مشاور رادین می‏باشند.

[3] - فاطمه رستمی‌:کارشناس‌ارشد مدیریت‌ بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

انصراف از نظر