نوشته: علی عیاری
تغییرات محیطی همواره تاثیرهای غیرقابل انکاری بر حیات بنگاههای انتفاعی و حتا غیرانتفاعی داشتهاند. تحولات محیطی میتوانند برای شرکتها فرصتهای استثنایی یا تهدیدهای غیرقابل جبرانی را بهوجود آورند. شرکتهایی که موج تغییرات را تشخیص میدهند بهتر میتوانند موقعیت خود را در بازار حفظ و حتا رشد کنند و برعکس آنهایی که در مقابل این تغییرات مقاومت میکنند فرصت تداوم بقای خود را از بین میبرند.
تغییرات در محیط خرد یا کلان نظیر تغییرات در قوانین و مقررات، شرایط سیاسی و اجتماعی، محیط اقتصادی، تکنولوژی، رقابت و کسبوکار نمونههایی از این تحولات محیطی هستند. بهطور مثال ظهور و گسترش اینترنت و خصوصا شبکههای اجتماعی را در نظر گیرید. نادیده گرفتن این واقعیت موجب شده تیراژ روزنامههای پرفروش افت کند. صفحات نیازمندیهای آنها را شرکتهای مجازی خریدوفروش محصولات دست دوم به تاراج ببرند و صفحات خبری آنها را نیز توسط انواع تارنماها و صفحات فعال در دنیای مجازی به یغما برود. دنیای خردهفروشیها، رسانه ملی، ناشران، سینما، حملونقل شهری و آموزش هم از این تغییرات محیطی بينصيب نماندهاند.