گروه محصولات

عنوان مقاله: سفری به درون ذهن مصرف کننده چینی

گزيده مديريت 59

By William Mc‌Ewen/ Xiaoguang fang/ Chuanping Zhang/ Richard Burkholder

نوشته: ويليام مک ايون، زيائوگوانگ فانگ، چوان‌ پينگ ژانگ و ريچارد بورک‌ هولدر

ترجمه: غلامحسين خانقايی

در طی سه دهه گذشته، رشد سریع درآمد ناخالص داخلی چین نگاه شرکت‌های مختلف در سرتاسر جهان را به این کشور جلب کرده است. در این میان، به‌ویژه شرکت‌های غربی، این کشور را به‌عنوان یک پایگاه تولیدی نیرومند، رویای تعبیرشده یک بازاریاب چندملیتی یا رقیبی جدید در زمینه کالاهای مختلف که روزبه‌روز‌ تواناتر می‌شود، در نظر گرفته‌اند. ولی آیا این دیدگاه‌ها بر واقعیت بنیان گرفته‌اند؟

 برای ارزیابی موضوع، موسس گالوپ به یک بررسی بلندپروازانه ده‌ساله در مورد مصرف‌کنندگان و کارکنان چینی در سرتاسر این کشور دست زد. موسسه مذکور دریافت بسیاری از برداشت‌های شرکت‌های مستقر در خارج و حتی داخل این کشور نادرست است. این یافته‌ها دست‌کم چهار مورد از مفاهیم پذیرفته‌شده در مورد چین را زیر سوال می‌برد. نخستین مفهوم این است که مردم چین که اخیراً از قید نظام اشتراکی رها شده‌اند، علاقه زیادی به سخت‌کوشی و ثروتمندشدن دارند. دومین مفهوم این است که کارگران چینی که اکنون به کارخانه‌ها و ادارات شهرهای بزرگ هجوم آورده‌اند، بسیار بلندپرواز و علاقه‌مند به کار خود هستند. سومین مفهوم این است که افزایش درآمد این کشور به مصرف‌کنندگانش اجازه می‌دهد بیش‌تر اقلام مورد علاقه خود را خریداری کنند. چهارمین مفهوم هم این است که تقاضای بی‌پایانی برای وسایل خانگی اصلی وجود دارد.
 در عمل، مطالعات نشان داد بیش‌تر شهروندان چینی بیش از این‌که خواهان ثروتمندشدن باشند، به بیان و ابراز فردیت خود علاقه دارند. هم‌چنین مشخص شد کارگران چینی به اندازه‌ای که مردم دنیا خیال می‌کنند به شغل خود علاقه ندارند. به‌علاوه، با توجه به درآمد سالیانه کم‌تر از 1800 دلار شهروندان متوسط، تنها ثروتمندان پول اضافی برای خرج‌کردن دارند. بالاخره این‌که مصرف‌کننده متوسط چینی بیش از آن‌که به خرید وسایل اصلی خانه علاقه‌مند باشد، به خرید وسایل لوکس و سرگرم‌کننده علاقه دارد.
مطالعه گالوپ حاوی داده‌های عمیق و مفید در مورد مصرف‌کنندگان چینی است که ابزارهای لازم را برای مدیریت فرصت‌ها و چالش‌های موجود در چین در اختیار سیاست‌گذاران و مدیران شرکت‌ها قرار می‌دهد.
انصراف از نظر