گروه محصولات

عنوان مقاله: سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات برای ایجاد مزیت رقابتی

گزيده مديريت 87

By Andrew Mcafee/ Erick Brynjolfsson

نوشته: اندرو مکافی و اریک برینولفسون

ترجمه: دکتر رضا زعفریان

سرمایه‌گذاری در برخی فناوری‌ها می‌تواند مزیت رقابتی عاید شرکت کند: مزیتی كه باید به‌طور مداوم به‌روز شود، چرا که رقبا کم‌تر سعی می‌کنند جا پای شما بگذارند، بلکه در تلاشند با استفاده از فناوری، خود را به جلوتر از شما پرتاب کنند.

 این است نتیجه‌گیری مکافی، استاد مدرسه بازرگانی هاروارد و برینولفسون، استاد دانشگاه ام.آی.تی، از بررسی جامعی که در مورد همه شرکت‌های آمریکایی در تمام‌ صنایع در چند دهه اخیر انجام داده‌اند. آن‌ها هم‌بستگی واضحی بین سطوح مختلف مخارج آی.تی و جابه‌جایی رقابتی جدید یافتند: از اواسط دهه 1990 میلادی تاکنون که میزان مخارج آی.تی رشد چشمگیری کرده، فاصله بین رهبران و عقب‌ماندگان صنعت افزایش یافته است. تعداد شرکت‌هایی که موفق شده‌اند همه بازار را تصاحب کنند افزایش یافته است. اما تمركز به جای آن‌که کاهش یابد، روند صعودی داشته و این فعل‌وانفعال، نزد صنایعی كه كاربرد آی.تی در آن‌ها بیش‌تر است، افزون‌تر بوده است.
 این الگو از پیش برای تولیدكنندگان محصولات دیجیتال آشناست، اما به گفته نویسندگان، اكنون به صنایع سنتی نیز راه یافته است. نویسندگان علت آن را نه دیجیتال‌شدن محصولات بیش‌تر، بلکه دیجیتال‌شدن اکثر فرایند‌ها می‌دانند. نرم‌افزار‌های شرکتی مانند سیستم‌های ای.آر.پی و سی.آر.ام، به همراه شبکه‌های ارزان‌قیمت، شرکت‌ها را قادر می‌سازند فرایند‌های اختصاصی کسب‌وکار خود را سریع‌تر، گسترده‌تر و با قابلیت اعتماد بیش‌تری ایجاد کنند، همان‌طور که می‌توان یک تصویر دیجیتال را بی‌نهایت بار كپی و تكثیر کرد.
در این محیط تازه، مدیران ارشد باید دقت کنند کدام فرایند را ثابت نگاه دارند و کدام‌ها را به تناسب مکان متفاوت سازند. باید در حالی كه برخی روش‌ها را استاندارد می‌كنند، کاركنان را نیز تشویق کنند به‌صورتی خلاق به دنبال یافتن روش‌های بهبود فرایند‌ها باشند تا بتوانند نوآوری‌های رقبا را از میدان به‌در کنند.
 رقابت در چنین سرعت بالایی کار ساده‌ای نیست و همه نیز از عهده آن برنخواهند آمد. اما شرکت‌هایی که موفق به انجام آن می‌شوند احتمالاً فرایند‌های خود را به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌بخشند و با افزایش زیادی در سهم و ارزش بازار خود مواجه می‌شوند.
انصراف از نظر