گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو: سرمایه گذاری در امنیت جهان

گزيده مديريت 77

By Peter Schwartz

نوشته: پيتر شوارتز

ترجمه: دكتر جعفر خيرخواهان

ممكن است تغییر شرایط اقلیمی به‌طور ناگهانی اتفاق ­افتد. اثرات آن قابلیت تخریبی بالایی دارند. چگونه شرکت‌های جهانی امروزه در مناطقی که شدیدترین ضربات وارده، بقای بازارها در آن مناطق را متاثر خواهد كرد، واکنش نشان می­دهند. اما شرکت‌ها به جای عقب­نشینی از آن بازارها، لازم است توان ترمیم­پذیری آینده خود را تقویت كنند. این به همان اندازه که موضوعی راهبردی است، مسئولیت اجتماعی شرکت هم هست.

 در دهه­های آینده، انتظار بالاآمدن سطح دریاها را داریم و خشکسالی، توفان‌ها و سیل‌های شدیدتری به‌وجود خواهند آمد. این رویدادها هنگامی كه مردم مجبور به فرار می­شوند، زیرساخت‌ها نابود می­شوند، اکوسیستم آسیب می­بیند، کشاورزی مختل می­شود، نوسان اقتصادی افزایش می­یابد و برخی مناطق خالی از سکنه می­شوند، برای کسب‌وکارها به شکل نگرانی­های امنیتی درمی­آیند.
 می­دانیم که وخامت شرایط اقلیمی می­تواند محیط­های کسب‌وکاری پررونق و حتی جوامع را نابود کند. جنگ طولانی هولناک در دارفور که به‌درستی نسل­کشی نامیده شد، به‌علت منازعه بر سر منابعی بود که از رویدادهای گوناگون ناشی از تغییر شرایط اقلیمی ناشی شده بود. توفان کاترینا با چنان شدتی به زیرساخت محلی خسارت رساند که بسیاری از کسب‌وکارها هنوز به حالت عادی برنگشته‌اند. تصور کنید چه اتفاقی می­افتد وقتی اندکی از آب دریا بالا بیاید و بنگلادش مستعد سیل، بادهای موسمی بیش‌تری را تجربه کند و تقریباً همه چیز زیر آب برود: بیش از صدمیلیون نفر مجبور به پناهنده‌شدن به كشورهای همسایه چون هند یا چین می‌شوند كه خود موجب فشارهای اجتماعی و اقتصادی خطرناکی می­شود. یا وقوع یک خشکسالی در جنوب چین را تصور كنید که جریان آب رود مکونگ را که از میان شش کشور آسیایی عبور می­کند به‌شدت کاهش دهد. درگیری­هایی که بر سر دسترسی به آب برای آبیاری، مصرف خانوارها یا صنعت ایجاد خواهد شد، اقتصادهای بهسرعت در حال رشد این منطقه را به آشوب می­کشاند.
 شرکت‌ها بایستی پیشاپیش شیوه‌‌های اثرگذاری مستقیم تغییر اقلیم بر کسب‌وکارشان را پیش­بینی کنند. این اثرات شامل وقفه در زنجیره تامین، مهاجرت کارکنان، افزایش بیماری­ها یا حتی تاثیر بر وجهه شركت می‌شود. (ممكن است شرکت‌های چندملیتی به‌خاطر مشكلات زیست‌محیطی متهم شوند.) اما آن‌ها هم‌چنین باید ریسک‌ها را به‌صورت کلی­تری ارزیابی کنند و مشخص سازند آیا محیط­هایی که در آن‌ها فعالیت می­کنند آمادگی اختلالات پی­درپی مرتبط با شرایط اقلیمی را دارند. بدین منظور باید مرتب آسیب‌پذیری این محیط­ها را در برابر سیل، خشکسالی و توفان ارزیابی کرده و توجه ویژه­ای به حوزه­هایی کنند که توانایی محدودی برای پیش‌بینی و انطباق با تغییر اقلیم دارند. برای مثال، آسیب­پذیرترین مکان‌ها جاهایی هستند که قابلیت واکنش دولت محدود است، اکوسیستم محلی ضعیف و شکننده است، شهرنشینی با اندک خدمات اجتماعی شتاب گرفته است و به ذخایر آب فشار آمده باشد.‌ هاییتی شاید بد­ترین مورد باشد، اما هند، فیلیپین و بخش‌هایی از آمریکای‌مرکزی هم در خطر هستند. در چنین نظام تحت فشاری، یک حادثه اقلیمی شدید و طولانی‌مدت می‌تواند بحرانی از رویدادهای زنجیره‌ای راه اندازد که بازگشت به حالت عادی را ناممکن خواهد ساخت.
انصراف از نظر