گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت کارکنان: سرمایه اجتماعی، سرمایه ناشناخته سازمان‏ها

گزيده مديريت 128

نوشته: دکتر محمودرضا چراغعلی[1] و دکتر غلامرضا خوش فر[2] و حسینعلی سرگزی[3]

 
چکیده

یکی از مهم‏ترین سرمایه‏های سازمانی، سرمایه اجتماعی است که به واسطه آن مدیران شیوه‏های اعمال مدیریت خود را بسط می‏دهند. هدف این مقاله تبیین رابطه بین ارتباطات سازمانی و سرمایه اجتماعیاست. ارتباطات سازمانی تقویت‏کننده سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی تحکیم بخش ارتباطات سازمانی می‏باشد. سرمایه اجتماعی با عناصری چون اعتماد، مشارکت و تعهد، بستر بسیار مناسبی را برای بهره‏برداری و بهره‏وری نیروی انسانی در سازمان‏های مختلف فراهم می‏آورد. از سوی دیگر، بهره‏گیری از دیگر سرمایه‏های سازمانی نیز در پرتو این سرمایه امکان‏پذیر است. ارتباطات سازمانی نیز از طریق انتقال اطلاعات و گسترش شبکه‏های روابط جمعی و ترویج کار و فعالیت گروهی مي‏تواند نقش مهمي را در ايجاد و حفظ سرمايه اجتماعي ایفا نماید. اعتماد، مشارکت و تعهد سازمانی رابطه مستحکمی با سرمایه اجتماعی دارند که خود بر گسترش ارتباطات سازمانی و بهبود کارآیی و کارآمدی نیروی انسانی در سازمان‏ها تاثیرگذارند. جریان انتقال اطلاعات از طریق ارتباطات نیز با تقویت اعتماد، مقوم سرمایه اجتماعی و بر توسعه ارتباطات سازمانی موثر است.



1- محمودرضا چراغعلی استادیار مدیریت، عضو هيات علمی دانشگاه هستند. 

2-غلامرضا خوش فر استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی دانشگاه گلستان هستند. 

3- حسینعلی سرگزی دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه دولتی تاجیکستان هستند.

انصراف از نظر