نوشته: دکتر محمودرضا چراغعلی[1] و دکتر غلامرضا خوش فر[2] و حسینعلی سرگزی[3]
یکی از مهمترین سرمایههای سازمانی، سرمایه اجتماعی است که به واسطه آن مدیران شیوههای اعمال مدیریت خود را بسط میدهند. هدف این مقاله تبیین رابطه بین ارتباطات سازمانی و سرمایه اجتماعیاست. ارتباطات سازمانی تقویتکننده سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی تحکیم بخش ارتباطات سازمانی میباشد. سرمایه اجتماعی با عناصری چون اعتماد، مشارکت و تعهد، بستر بسیار مناسبی را برای بهرهبرداری و بهرهوری نیروی انسانی در سازمانهای مختلف فراهم میآورد. از سوی دیگر، بهرهگیری از دیگر سرمایههای سازمانی نیز در پرتو این سرمایه امکانپذیر است. ارتباطات سازمانی نیز از طریق انتقال اطلاعات و گسترش شبکههای روابط جمعی و ترویج کار و فعالیت گروهی ميتواند نقش مهمي را در ايجاد و حفظ سرمايه اجتماعي ایفا نماید. اعتماد، مشارکت و تعهد سازمانی رابطه مستحکمی با سرمایه اجتماعی دارند که خود بر گسترش ارتباطات سازمانی و بهبود کارآیی و کارآمدی نیروی انسانی در سازمانها تاثیرگذارند. جریان انتقال اطلاعات از طریق ارتباطات نیز با تقویت اعتماد، مقوم سرمایه اجتماعی و بر توسعه ارتباطات سازمانی موثر است.
1- محمودرضا چراغعلی استادیار مدیریت، عضو هيات علمی دانشگاه هستند.
2-غلامرضا خوش فر استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی دانشگاه گلستان هستند.
3- حسینعلی سرگزی دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه دولتی تاجیکستان هستند.