گروه محصولات

عنوان مقاله: سراب موفقیت : چگونه خوش خیالی تصمیم مدیران را كم رنگ می سازد

گزيده مديريت 31

By Dan Lovallo / Daniel Kahnman

نوشته: دان لوالو و دانيل كانمن

ترجمه: مهندس فضل‌اله امينی

برای ادعای خود شاهد زنده داریم: بیشتر ابتكارهای مهم در دنیای كسب‌وكار، مثل ادغام و تملك، سرمایه‌گذاری، ورود به بازارهای جدید، هیچ‌وقت به‌ثمر نمی‌رسند. اقتصاددانان معتقدند پایین‌بودن میزان موفقیت این نوع كارها به خاطر دست‌كم گرفتن میزان مخاطرات است و همان موفقیت‌های اندك نیز ضرر كارهای ناكام را پنهان می‌كند. اما دو پژوهشگر برجسته در حوزه تصمیم‌گیری، یعنی دان لوالو از دانشگاه نیوساوت ولز و دانیل كانمان از دانشگاه پرینستون و برنده جایزه نوبل، نظر دیگری دارند. 

 آنها نشان می‌دهند كه گرایش‌های تجربی (شامل اتكا به پیش‌بینی‌های نادرست و فراموش‌كردن رقبا) و فشارهای سازمانی سبب می‌شوند مدیران در سرمایه‌گذاری‌های مهم بیش از حد در دام خوش‌خیالی گرفتار شوند و نتوانند موضوع را به‌درستی تجزیه‌وتحلیل كنند. آنها با بزرگنمایی منافع احتمالی سرمایه‌گذاری و چشم‌بستن بر گرفتاری‌های بالقوه آن، سازمان خود را به راهی می‌كشانند كه به هدف‌های اولیه ختم نمی‌شود.
نویسندگان معتقدند نمی‌توان از دست گرایش‌ها و فشارها خلاص شد، اما می‌توان به روش‌های گوناگون اثر آنها را كم كرد. یكی از این راه‌ها، «نگاه از بیرون» به پیامدهای احتمالی اقدامات ابتكاری است كه می‌تواند بسیار عینی‌تر باشد. در این شیوه جزییات را رها می‌كنیم و به مسائل بزرگ و كلی می‌پردازیم و تجربه كارهای بزرگ گذشته را به‌كار می‌بندیم تا چشم‌انداز دستاوردهای پروژه كنونی روشن‌تر و دقیق‌تر شود. توجه به جنبه یا زاویه بیرونی، در مقایسه با جنبه یا زاویه درونی، سبب افزایش دقت پیش‌بینی می‌شود و غفلت از واقعیت را بسیار كاهش می‌دهد.
انصراف از نظر