ترجمه: علیرضا خلیل بیگی خامنه
در سالهای اخیر، مباحثه و گفتمان جدیدی در رابطه با ارزشهای جهانی شدن و نقش پرچمداران آن، یعنی شركتهای چندملیتی رواج یافته است. اما این مناقشه ریشههای عمیقتری دارد. هاروارد بیزنس ریویو، این موضوع را در دهههای متمادی بررسی كرده و تحت پوشش قرار داده است. به عنوان نمونه، در سال 1973 اقتصاددانی به نام جان كنتگالبرایت به شكل محكمی و البته شاید بهنحوی جانبدارانه و تكبعدی به دفاع از شركتهای چندملیتی پرداخت. هر چند این موضوع شامل نقادیهای تیزبینانهای از شركتها مذكور هم بود: به عنوان مثال، آنچنان كه وی اعتقاد دارد، مدیران شركتهای چندملیتی از درك ارزشها و خطرهای واقعی موسسهای كه هدایت میكنند، ناتوان هستند.