گروه محصولات

عنوان مقاله: سخنران پرتحرك: همراهي حركات با كلمات

گزيده مديريت 9

By ‌Nick Morgan

نوشته: نیک مورگان

ترجمه: دکتر کی مرام

ايراد نطق و خطابه معمولاً با دردسر زيادي همراه و كمتر كسي بدان علاقه‌مند است. مديران مايل نيستند ساعات متمادي را صرف تهيه متن سخنراني خود كنند و مستمعين هم نمي‌خواهند ساعات طولاني به شنيدن آن مطالب بپردازند. هر چند، در نهايت هيچ مديري نمي‌تواند از ايراد سخنراني صرف نظر كند، زيرا يك نطق غرا و موثر مي‌تواند شنوندگان را برانگيزد تا به پشتيباني و حمايت از سخنران برخيزند و عامل تغيير باشند.

 نويسنده مقاله، نيك مورگان مدتها است كه به نوشتن متون سخنراني براي ديگران و راهنمايي آنان در ايراد نطق مشغول است. وي عقيده دارد كه آنچه در اكثر سخنراني‌هاي امروزي ديده نمي‌شود، برقراري «ارتباط حركتي» با شنوندگان است. بسياري از ناطقين زبردست به شيوه شنيداري با مخاطبان ارتباط برقرار كرده و با نقل حكايت‌هاي جالب و نكات نغز و با تنظيم صحيح ضرباهنگ و سرعت ايراد سخنراني، توجه حضار را به خود معطوف مي‌دارند. ديگران، با شيوه‌هاي ديداري ارتباط برقرار مي‌كنند و از نمايش فيلم‌هاي جذاب و گويا يا اسلايدهاي چشمگير استفاده مي‌كنند. برخي از افراد از هر دو وسيله بهره مي‌گيرند، ولي اندك است شمار سخنراناني كه با حركت ارتباط خود را برقرار مي‌كنند.
 مورگان معتقد است كه سخنران پرتحرك نياز فطري و غريزي شنوندگان را به احساس يك تجربه فيزيكي در كنار تجربه ذهني و عقلاني حين سخنراني برآورده مي‌سازد. سخنرانان پرتحرك با آگاهي از موقعيت فيزيكي خود و چگونگي ايما و اشارات و نحوه ايستادن و حركات دست و پا و جابجايي به اطراف و نيز از طريق بهره‌گيري مناسب از فضاي پيرامون خود به هنگام ايراد خطابه، قادرند حالات و پيامهاي قدرتمندي را كه به بيان در نمي‌آيد به شنونده انتقال دهند و تاثير سخنان خود را بيشتر كنند.
 در مقاله حاضر، مورگان فنون بهره‌برداري از نيروي حركتي و پديد آوردن يك احساس صميميت با شنوندگان را تشريح مي‌كند. زيرا اختراع تلويزيون و ايجاد يك فضاي تصوري خصوصي با گويندگان، انتظارات مردم را از سخنرانان بيشتر نموده و آنان را به خودماني‌تر شدن تشويق مي‌كند. براي مثال، سخنرانان پرتحرك مي‌توانند از افراد منتخب ميان جمع به عنوان نمايندگان تلويحي شنوندگان استفاده كرده و با آنان حالتي صميمانه ايجاد كنند.
در نهايت، نويسنده بر آن است كه ايراد خطابه، فرصت بسيار گرانبهايي براي مديران ايجاد مي‌نمايد، زيرا سخنراني وسيله مناسبي براي جلب اعتماد توده‌هاي مردم است كه مي‌تواند شامل كاركنان، همكاران يا سهامداران شركت نيز گردد
انصراف از نظر