گروه محصولات

عنوان مقاله: سازگاری برای ماندگاری

گزيده مديريت 146
نوشته: دکتر احمد روستا [1]

سازگاری و ناسازگاری را همه تجربه کرده‌ایم و آثار آن‌ها را در زندگی شاهد بوده‌ایم. چه بسیار پیروزی و شکست‌ها که مستقیم یا غیرمستقیم زاییده این دو بوده‌اند.

چه بسیار فاصله‌ها، طلاق‌ها، ورشکستگی‌ها و بحرانها که حاصل ناسازگاری‌ها بوده‌اند و چه بسیار رابطه‌ها، پیوندها، سازندگی‌ها و آرامش‌ها که از سازگاری سرچشمه گرفته‌اند.

سازگاری یکی از قابلیت‌ها، مهارتها و مزیت‌های مهم برای ادارهکردن تحولات و بهره‌برداری از فرصتهاست.

سازگاری چیست؟ سازگار کیست؟ اهداف و آثار سازگاری کدامند؟ چگونه می‌توانیم سازگاری را تقویت کنیم؟ استراتژی سازگاری در بازاریابی چیست و چگونه می‌توان آن را به‌عنوان یک مزیت رقابتی مهم مورد استفاده قرار داد؟ توصیه‌ها و هشدارهای سازگاری کدامند؟

پاسخگویی به این پرسشها می‌تواند چهره زندگی و کسب‌وکارها را دگرگون کند، نارسایی‌ها را کاهش دهد، امیدها را بارور سازد، افسردگی‌ها و درماندگی‌ها را برطرف کند و شادابی و سازندگی را بهارمغان آورد و باعث پیشرفت، دگرگونی، رشد، توسعه، نوآفرینی و بازآفرینی‌های گسترده شود.

سازگاری چیست؟

سازگاری در فرهنگ فارسی به معنای موافقت، هماهنگی، هم‌آوازی، لیاقت، خرسندی و گوارایی است و سازش نیز به معنای صلح، آشتی، حسن سلوک، اتفاق، ساخت و پیوستگی است.

سازش‌کردن به معنای رفع کدورت، با کسی صلح‌کردن، آشتی‌کردن و رفع اختلاف‌کردن است. سازگار کسی است که موافق، هماهنگ، هم‌آواز، لایق و خرسند است. در همه این واژه‌ها نشانه‌هایی از پیوند، آشتی، صلح، نزدیکی، همسویی، شادی، سازندگی، پیوستگی و جاذبه دیده می‌شوند.

سازگاری لایه‌های گوناگونی دارد از جمله سازگاری با خود، سازگاری با دیگران، سازگاری با انواع پدیده‌ها، محیط‌ها و تحولات



[1] احمد روستا، دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه برادفورد انگلستان و عضو هیات‌علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی است. ایشان موسس شرکت تحقیقات بازاریابی راستابین است.

انصراف از نظر