نوشته: ژوزف بهنامي و آناهيتا خزاعي
امواج خروشان تغییر بر همه وجوه زندگی انسان معاصر تاثیر میگذارند. انسانها برای بقا و ادامه حیات در چنین شرایطی بهناچار باید خود را با آن سازگار كنند.
دنیای كسبوكار نیز از این قاعده مستثنا نیست. افزایش روزافزون سرعت تغییرات و شدت رقابت از ویژگیهای بارز چنین محیطی در سالهای آینده خواهد بود. سازمانهای آینده باید در واكنش به محیط، منعطفتر، در تبدیل ایده به عمل، سریعتر و در اعمال تغییرات اساسی، تواناتر باشند. دارابودن این ویژگیها نیازمند ایجاد دگرگونیهای گستردهای در ابعاد مختلف ساختاری و محتوایی سازمانها خواهد بود. خلق و ایجاد سازمانهای پیشگام در تغییر، تنها در چارچوب پارادایم جدیدی امكان پذیر است.
پیشبینی مشخصههای سازمانهای آینده موضوعی است كه ذهن بسیاری از مدیران و محققان در حوزه مدیریت را به خود مشغول داشته است. چرا كه با شناخت و تصویر شكل مطلوب سازمانها در آینده، مدیران قادر خواهند بود به پیشواز تغییرات رفته و عملكرد موثرتری در راهبری سازمانهای خود داشته باشند. در مقاله حاضر تلاش شده تا ابتدا روندهای كلان جهانی و تاثیر آنها در شكلدهی محیط كسبوكار تشریح شود. سپس مشخصههای محیط كسبوكار در آینده معرفی شده و در نهایت، ویژگیهای محتمل سازمانهای آینده موردبررسی قرار میگیرد.