By Brain Uzzi/ Shannon Dunlap
نوشته: برايان اوزي و شانون دانلپ
ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی
رقابت در محل کار میتواند هم برای كارراهه شخصی و هم موفقیت گروه ویرانگر باشد. بسیاری از تلاشها برای تبدیل رقابت به همکاری، به دلیل پیچیدگی نحوه عمل احساسات و استدلال در اعتمادسازي با شکست روبهرو ميشوند. با استفاده از شيوهاي موسوم به تریآر، مدیران اثربخش میتوانند رقیب را به همکار تبدیل کنند و در حالی که فکر تازه را در درون سازمان برميانگيزند، محیط را برای زندگی کاری سالم آماده سازند. گام اول این روش تغییر جهت و گرداندن تمرکز احساسات منفی رقیب از روابط خصمانه است. این کار، راهگشای گام دوم (بدهبستان) است که مبناي ايجاد رابطه است. در اینجا اصل اساسی، دادن امتیاز به طرف مقابل، قبل از طرح درخواست چیزی از اوست: پیشنهاد چیزی به رقیب که در برگیرنده منفعتی آشکار و «آمادهسازی زمینه براي تلافي» به گرفتن امتيازي جزئي از رقیب در آینده است. گام سوم، منطقیبودن، انتظارات از رابطه جدید را تعیین میکند، طوری که تلاشهای انجام شده با استفاده از دو گام پیشین، فریبکارانه جلوه نكنند. رقیب تشویق میشود تا فرصتهای همکاري را از زاویه منطق ببیند. مزیت اساسی روش تریآر این است که میتواند هر نوع رقابتی را، از جمله با زیردستان، همردیفان و بالادستان، به همکاری تبدیل سازد.