By Martin Reeves/ Simon Levin/ Daichi Ueda
نوشته: مارتین ریوز و سایمون لوین و دایچی اودا
ترجمه: یحیی یحیایی
شرکتهای سهامیعام آمریکا با سرعت روزافزونی در حال مردن هستند. در حقیقت، احتمال خطخوردن آنها از فهرست شرکتها در پنج سال آیندهْ یک به سه است. چرا؟ نویسندگان استدلال میکنند این شرکتها نمیتوانند خود را با پیچیدگیهای روزافزون محیط وفق دهند، در شناخت محیط خود دچار اشتباه میشوند، رویکرد اشتباه نسبت به استراتژی انتخاب میکنند یا پشتیبانی کافی از یک رویکرد مناسب رشد با رفتارها و قابلیتهای درست انجام نمیدهند. در پژوهشهای خود، مارتین زیوس و دایچی یودا از گروه مشاوران بوستونْ به همراه سایمون لوین زیستشناس از دانشگاه پرینستون، با ترسیم فصل مشترک استراتژی کسبوکار، زیستشناسی و سیستمهای پیچیده، شش اصل را تشریح کردهاند که به آنچه بهعنوان سیستمهای سازگاریپذیر پیچیده شناخته میشود، قوت بخشید. این اصول بهصورت مستقیم قابل اعمال در کسبوکار هستند. شرکتها باید: • گوناگونی افراد، ایدهها و تلاشها را حفظ کنند • ساختاری واحدمند (ماجولار) را میان اجزایی که ارتباط سستی دارند، تقویت کنند • افزونگی میان اجزا را حفظ کنند • انتظار شگفتی را داشته باشند، اما عدماطمینان را کاهش دهند • حلقههای بازخورد و سازوکار انطباقپذیر ایجاد کنند تا از تنوع انتخاب و گسترش نوآوری اطمینان یابند • اعتماد و رابطه متقابل را در اکوسیستمهای کسبوکاری خود ترویج دهند افزایش میرایی و فناپذیری شرکت یک تهدید روزافزون است و محرکهای آن احتمالا برای آینده قابلپیشبینی، نیرومند و قویْ باقی میمانند. فهمیدن و بهکاربستن اصولی که باعث ایجاد قوت و نیرومندی در سیستمهای سازگاریپذیر پیچیده میشوند، میتواند به معنای تفاوت بین بقا و فنا باشد.