گروه محصولات

عنوان مقاله: زنجیره تامین قرن بیست و یكم : زنجیره تامین سه ستاره

گزيده مديريت 43

By Hau L. Lee

نوشته: هائو لی

ترجمه: غلامحسین خانقایی

ایجاد یك زنجیره تامین قدرتمند، عنصری لازم برای موفقیت كسب‌وكار است، ولی تعداد اندكی از شركت‌ها در زمان اصلاح زنجیره‌های تامین خود به رویكرد صحیح دست می‌زنند. بسیاری از كسب‌وكارها با فرض اهمیت كلیدی سرعت و كم‌هزینه بودن زنجیره‌های تامین، تلاش می‌كنند زنجیره‌های تامینی سریع‌تر و كم‌هزینه‌تر داشته باشند. ولی واقعیت، نادرستی فرض و انگاره آن‌ها را ثابت می‌كند. زنجیره‌های تامینی كه بر سرعت هزینه تاكید می‌كنند به‌مرور ناكارامد می‌شوند.

 نویسنده برای بررسی این موضوع و سایر مشكلات و معضلات زنجیره‌های تامین، پانزده سال را صرف مطالعه بیش از شصت شركت كرده است. نتیجه پژوهش آن است كه تنها شركت‌هایی از رقبای خود پیشی می‌گیرند كه به ایجاد زنجیره‌های تامین چابك، سازگارشونده و هماهنگ اقدام كنند. هر سه مشخصه مذكور برای زنجیره تامین لازم است و بدون حتی یكی از آن‌ها، زنجیره تامین از هم خواهد گسیخت.
 شركت‌های بزرگ، زنجیره‌های تامینی با قابلیت پاسخگویی به تغییرات ناگهانی بازارها ایجاد می‌كنند. چابكی جنبه حیاتی دارد، زیرا در بیش‌تر صنایع هر دو عامل تقاضا و عرضه به‌سرعت و به‌نحوی گسترده تغییر می‌كنند. زنجیره‌های تامین معمولاً با سرعت گرفتن به هر قیمت بر این نوسانات غلبه می‌كنند، ولی زنجیره‌های تامین چابك قادرند به‌سرعت و با كم‌ترین هزینه با آن‌ها مقابله كنند.
 شركت‌های بزرگ هم‌چنین به موازات و همراه با تغییر بازارها و راهبرد‌ها، شبكه‌های تامین خود را تعدیل و سازگار می‌كنند. بهترین زنجیره‌های تامین آن‌هایی هستند كه به مدیران اجازه می‌دهند از طریق گزارش‌دهی آخرین داده‌ها، تصفیه اطلاعات به‌دردنخور و كشف الگوها و روندهای كلیدی به شناخت تحولات ساختاری دست یابند.
بالاخره این‌كه شركت‌های بزرگ منافع اعضای زنجیره‌های تامین خود را با منافع خود هماهنگ و هم‌سو می‌كنند. این عامل مهمی ‌است، زیرا همه موسسات تنها علاقه‌مند به منافع خود هستند. چنان‌چه هدف‌های شركت‌ هم‌جهت با اهداف سایر اعضای زنجیره تامین آن نباشند، عملكرد زنجیره تامین دچار مشكل می‌شود. شنیدن سخنانی در مورد زنجیره تامین سه‌ستاره، شركت‌ها را به این تصور می‌اندازد كه ایجاد چنین زنجیره‌ای مستلزم فناوری و سرمایه‌گذاری بیش‌تر است. ولی واقعیت این است كه بیش‌تر موسسات هم‌اكنون دارای زیربنای لازم برای ایجاد چنین زنجیره تامین هستند. تنها، رویكرد و موضع‌گیری تازه و نوینی لازم است تا آن‌ها را به ایجاد چنین بنیانی هدایت كند.
انصراف از نظر