گروه محصولات

عنوان مقاله: زمین سوخته : آیا مخاطرات زیست محیطی چین بر فرصت های اقتصادی آن غلبه خواهد کرد ؟

گزيده مديريت 73

By Elizabeth Economy / Kenneth Liberthal

نوشته: الیزامت اکونومی و کنت لیبرتال

ترجمه: مهندس فضل اله امینی

در میان خطرات موجود فعالیت اقتصادی در چین، تخریب محیط‌زیست بزرگ‌ترین تهدید برای شرکت‌هاست، ولی هنوز هم به‌ندرت مورد توجه هیات‌مدیره‌ها قرار می‌گیرد.

 عدم‌توجه به این مخاطرات اشتباه بزرگی است. احتمالاً شرکت‌های چندملیتی بیش‌تر درگیر مسائل نقض حقوق مالکیت معنوی، فساد و بی‌ثباتی بالقوه سیاسی هستند، اما دولت چین، سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های آن کشور، از همه طرف روی مسئله کمبود انرژی کشور، فرسایش خاک، کمبود آب و مشکلات آلودگی تمرکز کرده‌اند، زیرا این مسائل می‌توانند رشد تولید ناخالص ملی را محدود سازند. علاوه بر این، چینی‌ها انتظار دارند جامعه بین‌الملل رهبری حفاظت از محیط‌زیست را بر عهده گیرد. اگر این انتظار برآورده نشود، شرکت‌های چندملیتی با مخاطرات مشخصی در زمینه عملیات خود، سلامتی کارگران و نام نیکشان روبه‌رو خواهند شد.
 شرکت‌های خارجی باید هنگام در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی در راهبردهای خود در چین، هم روش تدافعی را در پیش گیرند و قدم‌هایی برای کاهش زیان‌های وارده بردارند، هم روش فعالانه و در برنامه‌های حفاظت از محیط‌زیست سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال، کوکاکولا جدیدترین فناوری پرکردن بطری را در چین به‌کار گرفته تا حتی قطره‌ای آب را نیز هدر ندهد. شرکت مَتل، به‌منظور حفظ سلامت کارگرانش، امنیت فرایند ساخت محصولات باربی را ارتقا داده است. جنرال‌الکتریک همراه با تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تاثیرات حضور خود بر محیط‌زیست چین را تقلیل داده است و فعالانه با دانشمندان و دولت چین برای تولید زغال‌سنگ بدون آلودگی، تصفیه آب و فناوری استفاده مجدد از آب تلاش می‌کند.
 با در نظر گرفتن ارزش این اقدامات، شرکت‌ها نه‌تنها می‌توانند از خطرات بکاهند، بلکه با استفاده از نوآوری‌های خاص بازار چین در دیگر نقاط دنیا، قادرند فرصت‌ها را نیز افزایش دهند. در نهایت، توجه مناسب شرکت‌های چندملیتی به موضوعات زیست‌محیطی در چین، بر روی آینده نیک آنان در یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی جهان تاثیر خواهد داشت.
انصراف از نظر