گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو: زبانی کامل تر برای کسب و کار

گزيده مديريت 72

By Lisa Burrell

گفت‌وگو با ديويد وايت، شاعر، درباره رهبري محاوره‌ای

ترجمه: نسیم ناجی

دیوید وایت، مدیران شرکت‌های آسترازنکا، بویینگ، سیتی‌گروپ و گروهی دیگر از شرکت‌ها را به گفت‌وگویی وادار كرده كه لازم است بین آن‌ها و كاركنانشان برقرار باشد. چگونه؟ از طریق شعر. در کارگاه‌ها و مناسبت‌ها، وی کارهای کلاسیک و معاصر، از جمله کارهای خودش را با استفاده از تصاویر و اشعار بازخوانی و تحلیل می‌كند. هدف وی، برانگیختن بحث‌هایی در مورد چالش‌هایی مانند تقویت خلاقیت، تعهد و مسئولیت اجتماعی است. اخیراً با وایت در مورد این‌ صحبت كردیم که چگونه شعر موجب گفت‌وگوهای صریح و در نتیجه، رهبری بهتر می‌شود.

 چه‌طور به ایده ترکیب کسب‌وکار و شعر رسیدید؟
 من کار خود را به‌عنوان شاعر تمام‌وقت از سال 1986 آغاز کردم. همان ‌وقت‌ها، شخصی محترم در پایان یكی از سخنرانی‌هایم سراغم آمد. او گفت: «ما می‌خواهیم شما را استخدام کنیم.» پرسیدم: «برای چه؟» با اصرار گفت: «زبانی که ما در دنیای شرکت‌ها داریم، برای ورود به قلمرو ارتباطات و همکاری‌ها بسیار محدود است.» برای یک شاعر، این دعوت هیجان‌انگیز بود. کار شاعر، خلق زبانی به‌اندازه کافی گویا برای معرفی دنیایی است که در آن ساکنیم و دنیای بزرگ‌تری که منتظر ماست.
 

در ابتدا نگران بودم کارم تحت‌شعاع قرار گیرد، اما بعد معلوم شد ‌مدیران مرا وادار به تشریح بیش‌تر درون‌مایه‌هایی كردند كه كشف آن‌ها را پیش‌تر آغاز كرده بودم. شعر خوب می‌تواند زمینه‌هایی را برای زندگی روزمره كسب‌وكار ایجاد کند و به زبانی كه ما برای توصیف آن خلق كرده‌ایم وفادار بماند. مدیران تشنه این زبان گویاتر هستند.

 چگونه شعر می‌تواند به افراد کمک کند رهبران بهتری باشند؟
 از طریق بینشی كه ایجاد می‌كند. البته، سراغ كتاب شعر «پیش‌درآمد» ویلیام وردزورف نرفته و انتظار نداشته باشید چندین توصیه خوب مدیریتی از آن استخراج شود. شعر چیزی مهم‌تر از نشان‌دادن موفقیت یا عدم‌موفقیت شرکت دارد و می‌تواند نور درخشانی بر نكته‌های كوچك و ظریف محل کار شما بیفکند.
توصیف وردزورف را در نظر گیرید: «من قولی نداده‌ام، اما قول‌هایی به من داده‌اند». این شعر در مورد پدیده‌ای صحبت می‌کند که در هر پروژه، طرح یا وظیفه‌ای که متعهد به انجام آن می‌شوید، همیشه یک عامل محرک قوی‌ وجود دارد که در درون خود می‌یابید: قولی عمیق‌تر از انتظار اولیه شما که نتیجه آن ایجاد تعهدی از طرف شماست و شما را به داشتن شهامتی متفاوت از آن‌چه در ابتدا تصور می‌كردید دعوت می‌کند
انصراف از نظر