گروه محصولات

عنوان مقاله: مديريت جهاني: رویکرد چینی به مدیریت

گزيده مديريت 160
By Thomas Hout/ David Michael
نوشته: توماس هوت و دیوید مایکل
 
ترجمه: کیوان سلطانی

در نگاه اول، به‌نظر نمی‌رسد چین که به داشتن سازمان‌های دولتی بزرگ و اغلب ناکارامد شهرت دارد، بتواند منبع تفکری نو درباره مدیریت باشد. اما شرکت‌های چینی آموزه‌های زیادی در رابطه با الزامات کسب‌وکار امروز برای جهان دارند: پاسخگویی، ابتکار، انعطاف‌پذیری و سرعت. به منظور کنار آمدن با محیط پرتلاطم خود، چینی‌ها این قابلیت‌ها را پرورش داده‌اند و یاد گرفته‌اند هر چیزی را کم‌وبیش از هیچ بسازند: از کارمندان ماهر گرفته تا تامین‌کنندگان و منابع سرمایه. سبک مدیریتی آن‌ها نیز بسیار متفاوت است: از سازمان‌های ماتریسی سبک غربی اجتناب می‌کنند و ساختارهای مسطح و آزاد را ترجیح می‌دهند که به آن‌ها اجازه می‌دهد فرصت‌های جدید را شناسایی کرده و به‌سرعت گسترش یابند. پیوسته محصولات جدید طراحی می‌کنند و خدمات و محصولات را با تلاشی مضاعف بومی ‌می‌سازند. هم‌چنین در استراتژی‌های غیربازاری مهارت دارند، به‌خصوص هدایت امور سیاسی و روابط داخلی با دولت. در واقع، شرکت‌های کارآفرین چینی ممکن است پیشتاز عرصه‌ای باشند که در آن توانایی سازگاری سریع، هدایت محیط‌های آشفته و استفاده از نخبگان ناآزموده ، مزیت رقابتی ایجاد می‌کند

انصراف از نظر