By David Frydlinger/ Oliver Hart/ Kate Vitasek
نوشته: دیوید فرایندلینگر و اولیور هارت و کیت ویتاسک
ترجمه: آزاده منشی
در عصری که کسب وکارها برای کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت و ایجاد نوآوری ناگزیر هرچه بیشتر به تامین کنندگان خود تکیه کنند، قراردادهای سنتی کارایی ندارند. این قراردادها، اغلب روابط مشارکت گونه و اعتماد موردنیاز برای کنارآمدن با عدم قطعیت بیرونی را دستکم میگیرند.
راه حل، برگزیدن نوع کاملا متفاوتی از ترتیبات است: یک قرارداد رابطه ای رسمی که چارچوبی انعطاف پذیر ایجاد میکند که برای پرورش روابط استراتژیک پیچیده در درازمدت طراحی شده است. این قراردادها که اعتبار قانونی دارند، اهداف مشترک را مشخص کرده و ساختارهای حاکمیتی را برقرار میسازند تا انتظارات و منافع طرفین را همسو نگه دارند.
این قراردادها به ویژه برای ترتیبات خرید پیچیده، برون سپاری، ائتلافهای استراتژیک، سرمایه گذاری مشترک، حق امتیاز انحصاری، مشارکتهای عمومی–خصوصی، پروژه های ساختمانی بزرگ و توافق نامه های مذاکرات جمعی مفید هستند.
طراحی یک قرارداد رابطه ای رسمی شامل پنج گام است: تعیین چارچوب، خلق مشترک چشم انداز و اهداف مشترک، اتخاذ اصول راهنما، همسوسازی انتظارات و منافع و ایجاد سیستم هایی برای استمرار همسویی.