گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: رويكردی بهتر به بازار چین

گزيده مديريت 106

By Max Magni/ Yuval Atsmon

نوشته مکس مگنی و یووال آستمون

ترجمه: پيمان روغنی

اغلب شرکت‌ها با نوعی استراتژی رده‌بندی وارد بازارهاي چين مي‌شوند وشهرها را بر اساس اندازه و ثروت دسته‌بندي می‌کنند. این اشتباه است. بیش از هشتصد شهر چین (دويست شهر با جمعیت بالای يك‌میلیون) در حال پیشرفت با سرعت‌های مختلف و به شکل‌هاي مختلف هستند. آن‌هایی که که جمعیت یکسان دارند، ممکن است به اندازه آلمان و فرانسه از لحاظ ترکیب جمعیتی و گرایش‌های مصرف‌کنندگان باهم متفاوت باشند.
 
تحقیقات ما در زمینه مصرف‌کنندگان و همکاری‌مان با شرکت‌های بین‌المللی و داخلی در چین نشان می‌دهند بهتر است بازارها به شکل خوشه‌ای دسته‌بندی شوند: گروهی از شهرها که در فاصله سيصد کیلومتری از شهر اصلی قرار دارند. هر کدام از خوشه‌ها می‌تواند نماینده يك درصد از توليد ناخالص داخلي کشور باشد. علاوه بر نزدیک بودن، شهرهای هر خوشه روابط تجاری نزدیک و چشم‌انداز اقتصادی مشترک دارند. آن‌ها از نظر ترکیب صنایع، قوانین دولتی، ترکیب جمعیتی و از همه مهم‌تر، سلیقه مصرف‌کنندگان شبیه هستند.
انصراف از نظر