By Rob Cross/ Robert Thomas
نوشته راب کراس و رابرت توماس
ترجمه دکتر کاوه سرمست
جمله قصارقديمي درست میگوید كه «مهم نیست چه میدانید، بلکه مهم است چه کسی را میشناسید.» شبکه اجتماعی مناسب میتواند تاثیر بزرگی بر موفقیت شما داشته باشد. اما بسیاری از مردم عقیدههای غلطی درباره یک شبکه قدرتمند دارند: آنها فکر میکنند مهمترین چیز، داشتن حلقهای بزرگ از روابط با افراد قدرتمند مفید است. کراس از دانشکدهتجارت مکینتایر و توماس از انستیتوی «عملکرد برتر» شرکت اکسنچر، میگویند، این رویکرد صحیح نیست. نویسندگان مقالهکه سالهای بسیاری را صرف تحقیق پیرامون نحوه بهرهبرداری سازمانها از شبکههای اجتماعی غیررسمی کارکنان کردهاند، میگویند شادترین مدیران با بالاترین عملکرد از شبکههای نوع دیگری برخوردار هستند: این شبکهها از افراد انتخابشده اما متنوع، در نوعی روابط باکیفیت و از سطوحمختلف سازمان چه در بالا و چه در پایین شکل گرفتهاست.
شبکههای اثربخش عموما دارای دوازده تا هجده نفر عضو دارند. آنها به مدیر کمک میکنند یاد بگیرند، تصمیمهای بدون تعصب اخذ کنند و از نظر شخصی رشد کند.کراس و توماس متوجه شدند این شبکهها بر شش نوع هستند: افرادی که تامینکننده اطلاعات،ایدهها و تخصصها هستند؛ افرادی که قدرت رسمییا غیررسمی دارند؛ افرادی که تجربههایشان را در اختیار میگذارند و حمایتهای سیاسی تامین میکنند؛ افرادی که بازخوردهای پرورشی فراهم میسازند، افرادی که حمایت شخصی میکنند؛ افرادی که که حس هدفمندی و ارزش را در شما ارتقا میبخشند؛ افرادی که توازن کار/زندگی شما راافزایش میدهند. همچنین بهترین نوع روابط آندسته هستند که انرژیبخش، مثبت و قابل اعتماد باشند و از روابط با آنان میتوان لذت برد و همواره فرصتها را حتا در موقعیتهای چالشانگیز پدیدار میسازند.
اگر شبکه شما شبیه به این نیست، میتوانید فرایندی چندمرحلهای را برای بهبود آن طی کنید. برای اینکار باید روشن کنید با چه کسانی روابط دارید و آنها به شما چه عرضه میکنند و از روابط افزون با کسانی که انرژی شما را هدر میدهند پرهیز کنید. کمبودهای شبکه خود را با افراد مناسب پر کنید و برای بهدستآوردن حداکثر توان از روابطتان تلاش کنید. اگر اینکارها را انجام دهید بهتدریج شبکهای خواهید داشت که بهترین فرصتها، ایدهها و استعدادها را برایتان به ارمغان میآورد.