By Ranjay Gulati
نوشته: رانجای گولاتی
ترجمه: آزاده منشی
در شرکتهای نوپا، چیزی نامشهود و اساسی وجود دارد: یک انرژی، یک روح. این روح الهامبخش شوروشوق و پرورشدهنده حسی عمیق از ارتباط و هدف مشترک است. تا زمانی که این روح وجود داشته باشد، مشارکت بالاست و کسب وکار، مزیت خود را حفظ میکند.
ولی در بسیاری مواقع، شرکتها با رشد و رسیدن به بلوغ، روح خود را از دست میدهند. شرکتها ساختارها و سیستم های جدید اضافه کرده و متخصصین باتجربه را وارد عمل میکنند و در این بین بهنوعی، روح انرژی بخش اصلی خود را از بین میبرند. نویسنده مقاله با تحقیق در مورد بیش از دوازده پروژه پرمخاطره با رشد سریع و بیش از دویست مصاحبه با بنیانگذاران و مدیران آنها متوجه شد چگونه میتوان با این مشکل مقابله کرد. نتیجه کار نشان میدهد روح شرکت نوپا سه بعد مهم دارد: هدف کسبوکار یا دلیلی والاتر برای وجود داشتن، ارتباط بسیار صمیمانه با مشتریان و تجربه کارکنان که با خلاقیت و آزادیعمل (با حق «نظر» و «انتخاب») شکل میگیرد. هر سه اینها برای ذینفعان معنا می آفرینند.
مقاله با به رهگیری از تجارب شرکتهای نتفلیکس، واربیپارکر، استادیساپوری و دیگران توضیح میدهد که شرکتهای بزرگ چگونه میتوانند همچنان از این سه عنصر محافظت کرده و آنها را پرورش دهند. انجام اینکار، کلید بزرگماندن در عین رشد است.