گروه محصولات

عنوان مقاله: روح یک شرکت‏ نوپا

گزيده مديريت 213

By Ranjay Gulati
نوشته: رانجای گولاتی
ترجمه: آزاده منشی


در شرکت‏های نوپا، چیزی نامشهود و اساسی وجود دارد: یک انرژی، یک روح. این روح الهام‌بخش شوروشوق و پرورش‌دهنده حسی عمیق از ارتباط و هدف مشترک است. تا زمانی که این روح وجود داشته باشد، مشارکت بالاست و کسب‏ و‏کار، مزیت خود را حفظ می‏کند.
ولی در بسیاری مواقع، شرکت‏ها با رشد و رسیدن به بلوغ، روح خود را از دست می‏دهند. شرکت‏ها ساختارها و سیستم‏ های جدید اضافه کرده و متخصصین باتجربه را وارد عمل می‏کنند و در این بین به‌نوعی، روح انرژی‏ بخش اصلی خود را از بین می‏برند. نویسنده مقاله با تحقیق در مورد بیش از دوازده پروژه پرمخاطره با رشد سریع و بیش از دویست مصاحبه با بنیانگذاران و مدیران آن‏ها متوجه شد چگونه می‏توان با این مشکل مقابله کرد. نتیجه کار نشان می‏دهد روح شرکت نوپا سه بعد مهم دارد: هدف ‏کسب‌وکار یا دلیلی والاتر برای وجود داشتن، ارتباط بسیار صمیمانه با مشتریان و تجربه کارکنان که با خلاقیت و آزادی‌عمل (با حق «نظر» و «انتخاب») شکل می‏گیرد. هر سه این‌ها برای ذینفعان معنا می‏ آفرینند.
مقاله با به ره‏گیری از تجارب شرکت‌های نتفلیکس، واربی‌پارکر، استادی‌ساپوری و دیگران توضیح می‌دهد که شرکت‏های بزرگ چگونه می‏توانند همچنان از این سه عنصر محافظت کرده و آن‏ها را پرورش دهند. انجام این‌کار، کلید بزرگ‌ماندن در عین رشد است.

انصراف از نظر