گروه محصولات

عنوان مقاله: رهزنان اعتماد

گزيده مديريت 27

By Robert Galford/ Anne Seibold Drapeau

نوشته: رابرت گالفورد و سیبولد دراپو

ترجمه: دکتر حمیدرضا فرتوک زاده

پژوهشگران برآنند كه اعتماد نقش انكارناپذیر در اثربخشی سازمان دارد. اما، قابل اعتماد بودن شما، تضمین‌كنندة قابلیت اعتمادآفرینی شما در سازمان نیست. این كار به برجستگی‌های دیرینه مدیریتی مانند ثبات‌قدم، ارتباطات شفاف و تمایل به پاسخگویی به سوالات ناجور نیاز دارد. به‌علاوه، نیازمند دفاع مناسب نیز هست: باید اعتماد را از گزند رهزنان آن مصون بدارید. هر سوءمدیریتی می‌تواند اعتماد را مخدوش كند، بنابراین، فهرست رهزنان بالقوه بی‌پایان است. اما در میان شایع‌ترین رهزنان اعتماد می‌توان به موارد زیر اشاره كرد: پیام‌های ضد و نقیض از سوی مدیریت ارشد، استانداردهای ناپایدار، تمایل به تحمل ناشایستگی و رفتارهای ناپسند، بازخورد غیرصادقانه، ناتوانی در اعتماد به دیگران برای انجام كار درست، گرایش به نادیده‌گرفتن شرایط دردناك یا اتهامات سیاسی، عملكرد ضعیف شركت به‌طور مداوم و شایعات. رهایی از شر این رهزنان، باید در سرلوحه دستوركار هر مدیر ارشد باشد. اما حتی با هوشیاری مداوم هم این امكان وجود دارد كه سازمان و رهبرانش اعتماد كاركنان را از دست دهند. در وضعیت بحرانی، مدیران باید از مساعدت یك شخص مستقل بیرونی استفاده كنند تا از موقعیت‌هایی كه ممكن است از چشم‌شان پنهان بماند باخبر شوند و در عین حال، به لحاظ فیزیكی و عاطفی در دسترس باشند. اگر در مواجهه با بحران از نظرها ناپدید شوید، كاركنان دربارة بقای سازمان و توانایی خود برای سازگاری با شرایط بحرانی و قابلیت شما به عنوان یك رهبر نگران خواهند شد. اگر هم اعتماد به گونه‌ای آسیب دید كه تنها گزینه شما بازسازی اعتماد ازدست‌رفته بود، این كار را می‌توانید چنین انجام دهید:
(1) تحقیق دربارة اینكه چگونه اعتماد از دست رفته،
(2) تعیین عمق و گستره خسارت،
(3) پذیرش مسئولیت خسارت، به جای سعی در كم اهمیت جلوه دادن آن،
(4) تعیین دقیق تغییرات مشخصی كه باید برای بازسازی اعتماد صورت پذیرد.

انصراف از نظر