گروه محصولات

عنوان مقاله: رهبر به‏‌عنوان مربی

گزيده مديريت 215
By Herminia Ibarra/ Anne Scoular
نوشته: هرمینیا ایبارا و آن اسکولار
ترجمه: دکتر سیدرضا نوری و آرش غفاری
 
 
در شرایط تغییر سریع و ویرانساز، شرکت‏ها در‏می‏ یابند که نمی ‏توان از مدیران انتظار داشت پاسخ همه مشکلات را داشته باشند و این‏که رهبری کنترل و فرمان دیگر فرصت حیات ندارد. در نتیجه، بسیاری از بنگاه‏ ها به سمت مدل مربیگری حرکت ‏می‏کنند که در آن مدیران به جای این‏که به کارکنان فرمان دهند و ‏آن‏ها را قضاوت کنند، حل مساله را تسهیل ‏می‏کنند و پرورش کارکنان از طریق پرسیدن پرسش‏ها و ارائه پشتیبانی و راهنمایی تقویت ‏می‏شود.
نویسندگان، مزیت‏های انواع مختلف ‏مربیگری (دستوری، غیردستوری و موقعیتی) را توضیح ‏می‏دهند و اشاره دارند که بعضی اوقات اصلا ‏مربی‏ نکردن بهتر است. آن‏ها شرح ‏می‏دهند که چگونه مدیران ‏می‏توانند از مدل چهار مرحله‏ ای جی.آر.او.دبلیو استفاده کنند تا در شنیدن، مورد سوال قرار دادن و کسب بینش از زیردستان خود ماهرتر شوند.
در انتهای مقاله، پیشنهادهایی برای تبدیل مربیگری به یک ظرفیت سازمانی ارائه ‏می‏شود: ایجاد یک تحول فرهنگی از طریق تبیین چرایی ارزشمندی مربیگری هم برای سازمان و هم برای افراد و اطمینان از این‏که رهبران آن را پذیرفته و خود مصداقش می‏شوند؛ همچنین ایجاد ظرفیت‏های ‏مربیگری در سطوح مختلف سازمان و حذف موانع.
انصراف از نظر