گروه محصولات

عنوان مقاله: رهبری تغییر : چرایی شکست تلاش های تحول آفرین

گزيده مديريت 69

By John P. Kotter

نوشته: جان کاتر

ترجمه: فضل اله امینی و مریم شکوهی 

شرکت‌هایی که ‌امید به بقای درازمدت دارند، باید حداقل هر از گاهی در عرصه رقابت خود را بیازمایند. این تلاش‌ها با عناوین مختلفی صورت می‌گیرد: مدیریت کیفیت جامع، مهندسی مجدد، بهینه‌سازی اندازه شرکت، تجدید ساختار، تغییرات فرهنگی و تحول بنیادین شرکت. تقریباً در تمام ‌این موارد، هدف از تغییر، رویارویی با بازاری جدید و چالش‌آور از طریق تغییر روش راهبری کسب‌وکار بوده است. تعدادی از این تلاش‌ها بسیار موفقیت‌آمیز بوده‌اند. تعدادی هم با شکست مواجه شده‌اند. اما اکثر آن‌ها در جایی میان این دو وضعیت و متمایل به نیمه ناموفق قرار گرفته‌اند.

 جان کاتر به علت کتابش در زمینه رهبری تغییر در سازمان‌ها، فردی شناخته‌شده است. هنگامی ‌که این مقاله اولین بار در سال 1995به‌چاپ رسید، او تازه از کار مطالعه ده ساله روی بیش از صد شرکت که چنین انتقالی را تجربه کرده بودند، فراغت یافته بود. در این مقاله، او نتایج مشاهداتش را بیان داشته و روی هشت خطایی که می‌تواند این تلاش‌ها را ضایع كند، انگشت می‌گذارد و درس‌هایی کلی برای تشویق و ترغیب موفقیت ارائه می‌دهد.
 تقریباً همیشه تحولات ناموفق در طول یکی از مراحل زیر شکست می‌خورند: ایجاد حالت اضطرار، ایجاد یک گروه نیرومند ائتلاف برای رهبری تغییر، ایجاد چشم‌انداز، توضیح و تفهیم چشم‌انداز، برطرف‌کردن موانع، برنامه‌ریزی برای پیروزی‌های کوتاه‌مدت و رسیدن به این پیروزی‌ها، پرهیز از اعلام زودهنگام پیروزی نهایی و نهادینه‌کردن تغییر در فرهنگ شرکت.
بنابه نظر کاتر، تشخیص این مطلب که انجام تغییر به زمانی طولانی نیاز دارد، بخت موفقیت تغییرات را بیش‌تر می‌کند.
انصراف از نظر