گروه محصولات

عنوان مقاله: رهبران خودسر : پتانسیل ویرانگری مدیران موفق

گزيده مديريت 61

By Scott W. Spreier/ Mary H. Fontaine/ Ruth L. Malloy

نوشته: اسكات اسپريِر، مري فانتِين و روث مالوي

ترجمه: دكتر مريم شريفيان ثاني

میل به موفقیت، منبعی عمده از قدرت در كسب‌وكار و رو به افزایش است. شركت مشاوره‌ای نویسندگان مقاله به افزایشی مداوم در میزان انگیزه كامیابی مدیران پی برده‌ است. با این وجود، روند موردبحث یك جنبه منفی هم دارد. با تمركز بی‌وقفه بر وظایف و هدف‌ها، مدیرعامل یا شركت می‌توانند به عمل‌كرد لطمه بزنند. كام‌جویان خودسر اغلب با فرمان‌دادن و تحت فشار قراردادن زیردستان، شادابی آن‌ها را سركوب می‌كنند.

دیوید مك‌كللند، روان‌شناس، سه انگیزه را برای بروز رفتار شناسایی كرده است: كسب موفقیت، رعایت استاندارد برتری؛ تعلق‌، حفظ روابط نزدیك؛ قدرت، داشتن تاثیر بر دیگران. او اظهار داشته، انگیزه قدرت به دو شكل ظاهر می‌شود: شخصی‌شده كه در آن، رهبر قدرت خود را از كنترل دیگران به‌دست می‌آورد و اجتماعی‌شده، شرایطی كه رهبر از توان‌افزایی دیگران قدرت می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهند، رهبران بزرگ برخوردار از جاذبه (كاریزماتیك) تحت‌تاثیر قدرت اجتماعی‌شده به‌شدت برانگیخته می‌شوند.

 برای بررسی چگونگی تاثیر انگیزه‌ها و سبك رهبری بر محیط كاری یك گروه و عمل‌كرد آن، نویسندگان مقاله به مطالعه 21 مدیر ارشد شركت آی.‌بی.‌ام پرداختند. رهبرانی كه محیط‌های كاری با عمل‌كرد بالا و نیروبخش ایجاد می‌كنند به نتایج ماندگارتری هم دست می‌یابند. زیرا از طیف گسترده‌تری از سبك‌ها بهره می‌گیرند و برای موقعیت‌های مختلف از سبك‌های مختلف سود می‌جویند. آن‌ها به جای فرمان‌دادن به افراد پیرامون خود، برای آن‌ها چشم‌انداز، جلب همكاری و تعهد و آموزش فراهم می‌آورند.
اگر شما هم یكی از كام‌جویان خودسر هستید كه به دنبال گسترش قلمرو خود است، می‌توانید اعمال خود را بررسی كنید و از تیم خود، همكاران و مدیرتان بخواهید صادقانه به شما بازخورد بدهند. می‌توانید رفتارهای خاص جدیدی مانند دخالت‌دادن تیم خود در گفتمانی پیرامون چگونگی دست‌یافتن به اهداف، به جای صدور یك سلسله دستوركار را برگزینید. شركت هم در كل می‌تواند نقشی داشته باشد: سازمان‌ها باید بیاموزند چه‌وقت انگیزه كامیابی را به‌كار گیرند و در چه زمانی آن را مهار سازند.
انصراف از نظر