By Scott W. Spreier/ Mary H. Fontaine/ Ruth L. Malloy
نوشته: اسكات اسپريِر، مري فانتِين و روث مالوي
ترجمه: دكتر مريم شريفيان ثاني
میل به موفقیت، منبعی عمده از قدرت در كسبوكار و رو به افزایش است. شركت مشاورهای نویسندگان مقاله به افزایشی مداوم در میزان انگیزه كامیابی مدیران پی برده است. با این وجود، روند موردبحث یك جنبه منفی هم دارد. با تمركز بیوقفه بر وظایف و هدفها، مدیرعامل یا شركت میتوانند به عملكرد لطمه بزنند. كامجویان خودسر اغلب با فرماندادن و تحت فشار قراردادن زیردستان، شادابی آنها را سركوب میكنند.
دیوید مككللند، روانشناس، سه انگیزه را برای بروز رفتار شناسایی كرده است: كسب موفقیت، رعایت استاندارد برتری؛ تعلق، حفظ روابط نزدیك؛ قدرت، داشتن تاثیر بر دیگران. او اظهار داشته، انگیزه قدرت به دو شكل ظاهر میشود: شخصیشده كه در آن، رهبر قدرت خود را از كنترل دیگران بهدست میآورد و اجتماعیشده، شرایطی كه رهبر از توانافزایی دیگران قدرت میگیرد. تحقیقات نشان میدهند، رهبران بزرگ برخوردار از جاذبه (كاریزماتیك) تحتتاثیر قدرت اجتماعیشده بهشدت برانگیخته میشوند.