By Marshal Goldsmith
نوشته: مارشال گولداسمیت
ترجمه: سارا پنجی زاده
اگر در مسیر رسیدن به پست مدیرعاملی گام برمیدارید، مراقب باشید. بسیاری از جانشینهای انتصابی بهناگاه متوجه میشوند راه رسیدن به کرسی مدیرعاملی بسته شده است. مانع، معمولاً مدیریت نادرست رابطه با یکی از شش گروه ذینفع اصلی است: مدیرعامل فعلی، همتایان جانشین، زیردستان جانشین، مشتریان، تحلیلگران و سهامداران و هیاتمدیره.
گولداسمیت، مربی کهنهکار مدیران، توضیح میدهد که جانشینی روندی سراسر منطقی نیست. امور شخصی، تکبر و عواطف هم به اندازه منطق کسبوکار بر تصمیمات جانشینگزینی اثر میگذارند. به اتفاقی که در سال 1978 برای لی آیوکاکا افتاد، توجه کنید. بسیاری وی را نامزد مسلم احراز پست مدیرعاملی شرکت فورد میدانستند. آیوکاکا نهتنها نتوانست به این منصب برسد، بلکه از شرکت اخراج شد. هنری فورد پسر، در توضیح علت این رویداد این جمله مشهور را گفت: «گاهی فقط از کسی خوشتان نمیآید، همین.»
جانشینان احتمالی آینده باید برای تضمین ارتقای خود، روابطشان را با آن دسته از ذینفعانی تقویت کنند که برای کسب پست مدیرعاملی به تعهد آنها نیاز خواهند داشت. این کار شامل برقراری توازنی ظریف در تعدادی از حوزههاست. برای مثال، نامزدها باید ضمن حمایت از مدیرعامل فعلی، احترام گذاشتن به همتایان و بهنمایشگذاشتن توان خود در زمینه گرفتن تصمیمات سخت بدون دشمنساختن زیردستان، آمادگی خود را برای رهبری ابراز کنند. همچنین لازم است مشخص سازند آیا در گذشته مرتکب اشتباههایی شدهاند که تغییر سیاق شخصیتی یا رویکرد به برقراری ارتباط را ایجاب کند. مدیرعامل فعلی میتواند راهنماییهای بسیار گرانبهایی را در خصوص حوزههای نیازمند بهبود و نیز موضوعات دیگر عرضه کند: از جمله در مورد اینکه نامزد مشتاق لازم است کدام مشتریان را بشناسد یا دغدغههای هر یک از اعضای هیاتمدیره چیست.
ایجاد روابط بهتر با ذینفعان به زمان و تلاش نیاز دارد و با چنین دقتی گام برداشتن ممکن است خستهکننده باشد. اما شانس موفقیت آن دسته از مدیران که این کار را پیش از رسیدن به منصب مدیرعاملی انجام میدهند بسیار بیشتر است. آنها بهاحتمال زیاد به رهبران بسیار موثرتری تبدیل میشوند