گروه محصولات

عنوان مقاله: ايده بان: رهبرانی که به ادغام‌ها و تملک‌ها جان می‌دهند

گزيده مديريت 160
By Keith Dunbar[1]

نوشته: كيت دانبر

ترجمه: سيدحسين كاظمي

با وجود شهرت استراتژی‌های رشد مبتنی بر ادغام و تملک‌، چالش‌های اجرایی بسیار چشمگیرند: چهل تا هشتاد درصد ادغام‌ها از دستیابی به اهدافشان بازمی‌مانند.

برای درک این نرخ شکست بالا، پژوهشگران پیشین، ویژگی‌های مالی، تطابق قابلیت‌ها و عوامل انسانی مانند فرهنگ را بررسی کرده‌اند. آن‌چه بررسی نشده پژوهش کمّی اساسی در باب قابلیت رهبری جمعی به‌عنوان محرکی برای موفقیت یک ادغام‌ یا تملک است.

جهت رفع این نقیصه، من مطالعه‌ای پنج ساله انجام دادم که داده‌های ارزیابی رهبری فردی (برگرفته از ارزیابی‌های 360 درجه شرکت کورن‌فری) از شرکت‌های تملک‌کننده و هدف قرار گرفته را به منظور ایجاد تصویری از قابلیت رهبری جمعی مجتمع کرد. تحقیقات من شامل 94 ادغام می‌شد که از 2004 تا 2008 رخ داده بودند و در پی پاسخ به دو سوال بودم: کدام حوزه‌ها و شایستگی‌های رهبری در شرکت‌های تملک‌کننده و هدف بر عملکرد مالی یک ادغام تاثیر می‌گذارد؟ و اهمیت نسبی توانایی رهبری جمعی مدیران ارشد در مقایسه با مدیران میانی در ادغام‌ها و تملک‌ها چیست؟ برای اندازه‌گیری عملکرد مالی بازده سهامدار هر شرکت را با یک شاخص شرکت‌های بزرگ کشوری (بر اساس این‌که دفتر مرکزی آن شرکت در کدام کشور واقع شده) و با شاخص صنعت برای بخشی که در آن فعالیت می‌کند مقایسه کردم.



[1]کیت دانبر، رییس پاتنشِس (یک شرکت مشاوره مستقر در واشنگتن) است.

انصراف از نظر