By David Rhodes/ Daniel Stelter
نوشته: دیوید رودس و دنیل استلتر
ترجمه: مهندس فضل اله امینی
دوران افول و پسروی، فرصتی نادر برای از میدان بهدركردن رقیبان است. اما برای بیرونراندن رقیب ابتدا باید به شیوهای نظامیافته توانایی سازمان را در عبور از بحران و انجام كار اصلاحی بسنجیم. دیوید رودس و دانیل استِلتر، اعضای گروه مشاوران بوستن، برای مقابله با این چالش دفاعیتهاجمی رویكردی جامع عرضه كردهاند. پیامد استفاده از این رویكرد در برخی شركتها برنامهای است مشتمل بر چند اقدام فوری كه در نتیجه آن، كسبوكار، قویتر از پیش ظاهر میشود. اما برای شركتهای دیگر استفاده از این رویكرد مصادف است با رسیدن به این واقعیت تلخ كه جز تحول فوری بنگاه راه دیگری در پیش ندارند.
شركتها برای ثباتبخشیدن به كسبوكارشان باید 1) از بنیانهای مالی خود، برای مثال رصدكردن و بیشینهسازی جریان نقدینگی، مدیریت بر ریسك اعتبار مشتری، كاستن از سرمایه در گردش و بهینهسازی ساختار مالی و گزینههای مالی، پاسداری كنند؛ 2) با كاستن از هزینه، افزودن بر كارایی سازمان، مدیریت بر داراییها، بازاندیشی در سبد فراوردهها و شیوه قیمتگذاری آنها، مهار طرحهای سرمایهگذاری و سرمایهبرداری از كسبوكارهای غیراصلی، از كسبوكار موجود خود حفاظت كنند؛ و 3) برای بیشینهكردن ارزش شركت در مقایسه با رقیبان از طریق پیشدستی در روابط با سرمایهگذاران و صرف سود پرداختنی برای بازخرید سهام خود تلاش كنند.
برای بهچنگآوردن مزیت، شركتها باید در سرمایهگذاری دوراندیش باشند، با فرصتشناسی، وقت ادغامهای تحولساز را بدانند و به امكان و احتمال بازتعریف مدل كسبوكار خود توجه كنند.
این راهنمای دوران ركود نهتنها به شركتها كمك میكند از آن جان سالم بهدر برند، بلكه باعث میشود پس از ركود نیز از نعمت رونق و شكوفایی بهرهمند باشند...