گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: رقابت، میل ما به ریسک را تهییج می‌کند

گزيده مديريت 209

ترجمه: دکتر مهسان زارع

نگرش نسبت به ریسک در دو سطح فردی و سازمانی اهمیت دارد: ترس از واکنش ممکن است کارکنان را از مطرح‌کردن نگرانی‌ها باز دارد، در حالی که تمایل رهبران به پذیرش ریسک در ‌تصمیم‌گیری در مورد مسائلی مانند ارائه محصولات و واگذاری اثر می‌گذارد. پژوهش‌های پیشین چندین عامل تاثیرگذار بر ترجیحات ریسک را شناسایی کرده‌اند، از ویژگی‌های شخصیتی مانند برون‌گرایی تا عوامل موقعیتی مانند خلق‌و‌خو و چگونگی بیان‌کردن مسائل. یک مطالعه جدید به بررسی متغیر دیگری می‌پردازد: رابطه بین دو رقیب.

محققان، داده‌های همه بازی‌های فصل لیگ ملی راگبی را بین سال‌های 2002 تا 2010 بررسی کردند و بر دو سناریوی با ریسک بالا تمرکز کردند: تلاش‌های دو امتیازی پس از تاچ‌داون (زدن گل) (به جای تصمیم به گرفتن یک امتیاز اضافی) و تلاش‌های چهارگانه (به جای ضربه‌زدن توپ به سمت زمین حریف). با استفاده از داده‌های تحلیلگران ورزشی، جست‌وجوهای گوگل و داده‌های هواداران، میزان رقابت بین هر دو تیم را ارزیابی کردند. تیم‌هایی که رقیب به‌نظر می‌رسیدند، 37 درصد بیش‌تر از دیگران به‌دنبال گل دو امتیازی بودند و هفت درصد بیش‌تر به دنبال چهار امتیازی هستند. در آزمایش بعدی که در آن 137 دانشجوی کالج یک بازی انجام می‌دادند، شرکت‌کنندگانی که اعتقاد داشتند حریفشان در یک مدرسه رقیب حضور دارد، کارت‌های بیش‌تری را نسبت به شرایط معمول رو کردند (حرکتی با ریسک بالا و پاداش بالا). آن‌ها هم‌چنین افزایش قابل‌توجه ضربان قلب و «تمرکز ارتقا» (به جای «تمرکز اجتنابی») نشان دادند که بیانگر این است که هر دو عامل فیزیولوژیک و روانی در این میان تاثیرگذار هستند.

انصراف از نظر