گروه محصولات

عنوان مقاله: رقابت در عصر هوش ‏مصنوعی

گزيده مديريت 217

By Marco Iansiti/ Karim Lakhani
نوشته: مارکوف یانسیتی و کریم لاکانی                        
ترجمه: سعیده رجائی‏ هرندی
امروزه بازارها توسط نوع جدیدی از شرکت تغییر ‏می‏ یابند، شرکتی که در آن هوش‏ مصنوعی صحنه‏‏ گردان است. این گروه شامل غول‏ هایی مانند گوگل، فیس‎بوک و ‏علی‏ بابا و کسب‏ وکارهای در حال رشدی مانند ویفر و اوکادو می‎شود. هر بار از خدمات آن‎ها استفاده می‏ کنیم، اتفاق مشابهی رخ می ‏دهد: به جای تکیه بر فرایندهای اجراشده توسط کارکنان، ارزشی که کسب می‎کنیم توسط الگوریتم‎ها ارائه می‎شود. نرم‎افزار در مرکز شرکت است و انسان‏ها به حاشیه رانده شده ‏اند.
این مدل، بنگاه‏ ها را از محدودیت‏ های سنتی عملیات رها و قادر می‏ سازد به روش‏ های بی‏ نظیری رقابت کنند. فرایندهای مبتنی بر هوش‏ مصنوعی می‏ توانند به‏ سرعت گسترش یافته و حوزه را گسترش دهند، زیرا می‏ توانند به انواع مختلفی از کسب‏ وکارها متصل شوند و فرصت‏ های بسیار خوبی برای یادگیری و بهبود ارائه می‎دهند. در حالی هم ‎که ارزش مقیاس در مدل‎های سنتی در نهایت کاهش می‏ یابد، در مدل‏ های مبتنی بر هوش ‏مصنوعی، افزایش ارزش هرگز متوقف نمی‏‏ شود. همه این‏ ها به بنگاه‏ های مبتنی بر هوش‏ مصنوعی امکان می‎دهد به‏ سرعت از شرکت ‏های سنتی پیشی بگیرند.
همان‏ طور که مدل‎های هوش‏ مصنوعی مرزهای بین صنایع را از بین می‏ برند، اتکای راهبردها به مهارت تخصصی و تمایز هزینه، کیفیت و شناسه‏ سازی کم‏تر می‏ شود و بیش‏تر به موقعیت شبکه کسب‏ وکاری، داده ‏های منحصربه‏ فرد و استفاده از تجزیه‏ وتحلیل‎های پیشرفته متکی می‏ شود.

انصراف از نظر