By Marco Iansiti/ Karim Lakhani
نوشته: مارکوف یانسیتی و کریم لاکانی
ترجمه: سعیده رجائی هرندی
امروزه بازارها توسط نوع جدیدی از شرکت تغییر می یابند، شرکتی که در آن هوش مصنوعی صحنه گردان است. این گروه شامل غول هایی مانند گوگل، فیسبوک و علی بابا و کسب وکارهای در حال رشدی مانند ویفر و اوکادو میشود. هر بار از خدمات آنها استفاده می کنیم، اتفاق مشابهی رخ می دهد: به جای تکیه بر فرایندهای اجراشده توسط کارکنان، ارزشی که کسب میکنیم توسط الگوریتمها ارائه میشود. نرمافزار در مرکز شرکت است و انسانها به حاشیه رانده شده اند.
این مدل، بنگاه ها را از محدودیت های سنتی عملیات رها و قادر می سازد به روش های بی نظیری رقابت کنند. فرایندهای مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند به سرعت گسترش یافته و حوزه را گسترش دهند، زیرا می توانند به انواع مختلفی از کسب وکارها متصل شوند و فرصت های بسیار خوبی برای یادگیری و بهبود ارائه میدهند. در حالی هم که ارزش مقیاس در مدلهای سنتی در نهایت کاهش می یابد، در مدل های مبتنی بر هوش مصنوعی، افزایش ارزش هرگز متوقف نمی شود. همه این ها به بنگاه های مبتنی بر هوش مصنوعی امکان میدهد به سرعت از شرکت های سنتی پیشی بگیرند.
همان طور که مدلهای هوش مصنوعی مرزهای بین صنایع را از بین می برند، اتکای راهبردها به مهارت تخصصی و تمایز هزینه، کیفیت و شناسه سازی کمتر می شود و بیشتر به موقعیت شبکه کسب وکاری، داده های منحصربه فرد و استفاده از تجزیه وتحلیلهای پیشرفته متکی می شود.