گروه محصولات

عنوان مقاله: رقابت با عرضه رایگان

گزيده مديريت 121

By David Bryce/ Jeffrey Dyer/ Nile Hatch

نوشته: دیوید برایس و جفری دایر و نایل هچ

ترجمه: دکتر محمدتقی عیسایی و آرش يزديها

محصولات و خدمات رایگان به‌سرعت از بازار برخط فراتر می‌روند و پا به عرصه دنیای فیزیکی می‌گذارند. در این مقاله می‌خوانیم که چگونه حاكمان بازار می‌توانند با این تهدید مقابله کنند.

رقیبي جدید وارد بازار می‌شود و محصولی مشابه را ارائه می‌دهد، ولی با یک تفاوت کلیدی: محصول او رایگان است. آیا به‌راحتی از این مسئله می‌گذرید به این امید که شمار مشتریان شما کم نخواهد شد؟ یا فکر می‌کنید مشتریان شما، محصول شما را ترک نخواهند کرد؟ یا محصول رایگان رقیب در بازار پایدار نخواهد بود؟ یا به‌سرعت به دنبال راه چاره‌ای برای فرونشاندن این تهدید برخواهيد آمد و شما هم محصولی رایگان عرضه خواهید کرد؟ این سوالات تنها منحصر به قلمرو دنیای دیجیتال نیستند و پيش روي شمار زیادی از شرکت‌ها هستند. مدل‌های كسب‌وكار «رایگان» که با شرکت‌هایی چون گوگل، ادابی و موزیلا شهرت زیادی یافتند، پا به عرصه فیزیکی (از صنایع دارویی گرفته تا خطوط‌هوایی و هم‌چنین خودروها) هم گذاشته‌اند.



[1]دیوید برایس، دانشیار استراتژی است. جفری دایر، استاد استراتژی و نایل هچ، دانشیار کارآفرینی دانشکده مدیریت ماریوت دانشگاه بریگهام‌یانگ است. دایر هم‌چنین استادیار دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا است.

انصراف از نظر