گروه محصولات

عنوان مقاله: رفع نقیصه اینترنت

گزيده مديريت 213

نوشته والتر فریک
ترجمه هما رباب‌اسمعیلی

«چگونه اینترنت تا بدین حد نابه‌سامان شد؟»
    این سوال در فصل سوم «دیوانه/نابغه» (پادکست فناوری که توسط درِک تامپسون از شبکه آتلانتیک میزبانی می‌شد) مطرح می‌شود. پیش‌نمایش تبلیغ آن، به‌تفصیل فهرستی طولانی از مشکلات مرتبط با اینترنت، از نظارت و پایش تا اطلاعات غلط و سوگیری الگوریتمی  می‌پردازد. جین کاستون از شبکه واکس به‌شوخی می‌گوید: «چه می‌شود اگر برای مثال، برای یک هفته اینترنت را خاموش کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد؟»
تاثیرات سوء اینترنت هم در تعدادی از کتاب‌های حال حاضر بررسی شده‌اند: از کتاب «کدنویسان،» اثر روزنامه نگار، کلایو تامپسون گرفته تا ابزارها و سلاح‌ها، اثر برد اسمیت، رییس مایکروسافت و کارول‌آن براون.
در کدنویسان، تامپسون به توصیف برنامه‌نویسان غول‌های رسانه‌های اجتماعی، از جمله فیس‌بوک، اینستاگرام و پینترست، می‌پردازد و نقش ‌آن‌ها را در ایجاد آن‌چه اینترنت امروزی است مطرح می‌کند. او اظهار می‌کند، آمریکای قدیم توسط وکلا و آمریکای قرن‌ بیستم توسط مهندسین اداره می‌شد. امروزه کدنویسان جانشین ‌آن‌ها شده‌اند. در این فرایند، ‌آن‌ها نقش عظیمی در خلق بسترهای (پلتفورم‌های) اصلی اینترنت، تحول در اقتصادها، فرهنگ‌ها و دولت‌ها ایفا کرده‌اند. تامپسون معتقد است این خیلی ایده‌آل نیست، زیرا ‌بیش‌تر کدنویسان از میان افراد سفیدپوست جوان از اقشار ممتاز هستند که محصولاتی برای رفع مشکلات زندگی خود طراحی می‌کنند: «وقتی گروه همگنی از افراد داریم که نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را می‌سازند، ‌آن‌ها ‌بیش‌تر تمایل دارند محصولاتی تولید کنند که ‌بیش‌تر به کار خودشان می‌آید، ولی برای افراد دیگر که با پیش‌زمینه‌های دیگری زندگی می‌کنند می‌تواند بی‌فایده یا حتی فاجعه باشد.»

انصراف از نظر