گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده کلان: رشد صاعقه‌وار

گزيده مديريت 179

Interview by Tim Sullivan

مصاحبه‌ کننده: تيم سوليوان 

ترجمه: المیرا اسماعیل‌ پور

ريد هافمن يكي از پرورش‌یافتگان سيليكن‌ولي است. او پس از كمك به تاسيس پي‌پال، تصميم به راه‌اندازي لينكدين در سال 2002 گرفت كه از او يك ميلياردر ساخت. وی از نخستین سرمایه‌گذاران فيس‌بوك است و اكنون به‌عنوان شريك در شركت سرمايه‌گذاري مخاطره‌جوی گري‌لاك مشغول‌به‌كار است.
در اين مصاحبه ويراسته، هافمن ايده خود را درباره رشد صاعقه‌وار بيان مي‌كند: علم بزرگ‌شدن برق‌آسا. در عرصه شبكه‌اي‌شده امروزی، راه به سوي كارآفريني با رشد بالا و با تاثير بالا مي‌تواند بي‌نظم و ناهموار باشد. اين‌کار مشتمل بر ساختن سريع يك شركت برای خدمت به بازاری بزرگ و معمولا جهانی و با هدف نخستین بودن است.
هافمن اشاره مي‌كند: «هيچ كتاب راهنمايي براي هدايت شما نيست. از بلندی يك صخره خود را به پایین می‌اندازید و در مسير سقوط، برای خود هواپيمایی دست‌‌وپا می‌کنید.»
هافمن تاكيد مي‌كند، رشد صاعقه‌وار تنها درباره رشد درآمد و تعداد مشتري نيست، بلكه درباره بزرگ‌شدن سازمان است. افراد به‌طور طبيعي روي دو تای اول تمركز مي‌كنند و «اگر این را درست نفهمیدند، بقیه دیگر اهميت نخواهند داشت.» اما معدود كسب‌وكارهايی مي‌توانند بدون ساختن سازماني كه توانايي و ظرفیت اجرا در سطحی بالا را در شرایط رشد بسيار سريع دارد، موفق باشند.
چالش‌ها، ريسك‌ها و دردسرهاي رشد صاعقه‌وار فراتر از عملیات است. این رشد به صلابت سازمان آسيب مي‌رساند. هافمن اشاره دارد: «اما چيزي كه اين شركت‌ها را سرپا نگه مي‌دارد (چه پي‌پال باشند چه گوگل، اي‌بي، فيس‌بوك، لينكدين يا تويیتر) حس هیجان درباره آن‌چه اتفاق مي‌افتد و چشم‌اندازی از آينده‌اي عالي است.»

انصراف از نظر