By Gregory Unruh/ Richard Ettenson
نوشته: گرگوری آنراه و ریچارد اتنسن
ترجمه: سارا پنجی زاده
در سال 1987، فیلتر تصفیه آب بریتای شرکت کلاراکس اندکی پس از ورود به بازار، برترین جایگاه را در میان سیستمهای تصفیه آب از آن خود کرد و تا سال 2002 توانست 70 درصد از بازار را تحت اختیار خود درآورد. اما طی پنج سال پس از آن، همانطور که این باز کوچک می شد، سهم بریتا کاهش یافت. دیری نپایید که شکیبایی مدیریت نسبت به این نام کم شد و در ماه مه 2007 دان کناوس، مدیر عامل کلاراکس به سهامدارانش اعلام کرد بریتا دو سال فرصت دارد که بهبود یابد وگرنه فروخته خواهد شد. کناوس به خاطر می آورد که: هنگامی که به عضویت هیات مدیره درآمدم، پرسش روز آن بود که با چه سرعتی می توانیم این نام را به فروش برسانیم. سپس به طور چشمگیری ورق برگشت. بریتا ظرف چند ماه قدرت گذشته خود را به دست آورد، به رشد دو رقمی دست یافت، و برای بازپس گرفتن جایگاه خود و با انگیزه قوی دوباره رهبری بازار را از آن خود کرد.
مدیران بریتا چگونه چنین کردند؟ با رشد سبز، چنانکه جزئیاتش را در ادامه توضیح خواهیم داد.
ده سال قبل، چنان راهبردی، واضح و آشکار نبود. اما به لطف رهبری بی چون و چرای برخی از بزرگترین شرکتهای دنیا که وال مارت، جی ای، و دوپانت از آن جمله اند، رشد سبز در صدر دستور کار بسیاری از کسب و کارها قرار گرفته است. از سال 2007 تا سال 2009 میزان معرفی محصولات سازگار با محیط زیست بیش از 500 درصد افزایش یافت. نظرسنجی که اخیراً به وسیله آی بی ام انجام شده نشان داد از نظر دو سوم از مدیران، پایایی یکی از عوامل درآمدزاست و نیمی از آنان انتظار دارند که ابتکارهای مربوط به فناوریهای سبز مزیت رقابتی ایجاد کند. این تغییر چشمگیر در ذهنیت و عملکرد شرکتها طی دهه گذشته از رشد این آگاهی حکایت دارد که احساس پاسخگویی نسبت به محیط زیست می تواند بستری برای رشد و متمایز بودن باشد.