نوشته: دکتر احمد روستا
«شان و منزلت افراد در گرفتن مقام نیست، در استحقاق آنها و بهدستگرفتن آن مقام خلاصه میشود.»
ارسطو
دریانیها یک شناسه (برند) در خواروبارفروشی و خردهفروشی در بعضی نقاط کشور بهویژه تهران بهشمار میروند. این شناسه بیانگر نوع و شیوه کسبوکار، کاسبکاران و مغازهدارانی است که طی سالها تلاش و پشتکار، خلق شده، گسترش یافته، مطرح شده و اعتبار و ارزشی خاص بهوجود آورده است. شناسه دریانی معرف یک فرد نیست، بلکه شبکهاي غیررسمی با فرهنگ، اخلاق، رفتار، ساختار و سازوکارهای ویژهای در بازاریابی و فروش و دادوستد است که آثار آن به شکلها و اندازههای گوناگون مشهود گشته و نوعی سرقفلی شناسه (برند) یا ارزش ویژه برای این شناسه بهوجود آورده است. به همین دلیل شاهد هستیم که بعضی از مغازهدارها، آگاهانه و ناآگاهانه، عمداً و سهواً با نام و تابلو دریانی فعالیت خود را آغاز میکنند و حتی خریداران و مردم عادی از واژه «دریانی» بهجای مغازه خواروبارفروش یا بقالی محل استفاده میکنند. اینکه دریانی چگونه یک شناسه شده مانند بعضی دیگر از شناسههای فردی، کالایی و سازمانی در بازار ایران، نیازمند مطالعه و تحقیقات و بررسیهای جامع است که بهطور قطع برای کارآفرینان، کاسبکاران و علاقمندان امور بازرگانی و اقتصادی ارزشمند و راهنمای مناسبی خواهد بود...