گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو: راه حلی مرحله ای برای وضعیتی بغرنج

گزيده مديريت 78

By Andrei Hagiu/ Thomas Eisenmann

نوشته: آندری هاجیو و تامس آیزنمن

ترجمه: رضا مجیدزاده

شرکت­هایی که زیرساخت‌های دوطرفه راه‌اندازی می‌کنند (کسب‌وکارهایی هم‌چون شرکت‌های کارت اعتباری که دو گروه از کاربران را به‌هم وصل می‌كنند) اغلب به استفاده یکی از این گروه‌ها از زیرساخت یارانه پرداخت می‌كنند. چنین رهیافتی مخاطره‌آمیز خواهد بود، زیرا مستلزم سرمایه‌گذاری اولیه زیادی است. رهیافت­ مرحله‌ای در این زمینه ایمن‌ترند: رهیافت مرحله‌ای پایگاه را در دو مرحله مجزا مستقر می‌سازد. برخی از موفق‌ترین نمونه‌های اینترنت، شامل گوگل و آمازون، چنین شیوه‌ای را در پیش گرفته‌اند.

رهیافت مرحله‌ای به مسئله بغرنج پیش روی شرکت‌های امیدوار به بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری در یک زیرساخت دوطرفه می‌پردازد: کاربران احتمالی هر طرف، بدون حصول اطمینان از وجود کاربران کافی در طرف دیگر و در نتیجه ارزش صرف وقت، از مراجعه به زیرساخت اجتناب می‌ورزند. اگر هیچ كاسبی نوع جدیدی از کارت اعتباری را نپذیرد، هیچ کاربری برای آن مراجعه نمی‌کند. اگر هیچ مشتری هم کارت جدید نداشته باشد، كاسب‌ها نیز آن را نمی‌پذیرند
انصراف از نظر