Richard D’Aveni
نوشته ریچارد دیاونی
ترجمه سعیده رجائیهرندی
ما وارد عصر جدیدی در تولید افزودنی یا «چاپ سهبعدی» میشویم. نویسنده میگوید، این موضوع تاثیرات عمدهای در پذیرش فناوری و انتخاب مدلهای کسبوکاری موجود برای شرکتهایی دارد که وارد این حوزه میشوند. پیشرفت قابلیتهای فناوری و گسترش مواد موجود و زیستبوم تامینکننده، امکان تولید طیف گستردهای از کالاهای بهصرفه (از کفی کفش ورزشی تا تیغههای توربین) و در بسیاری موارد در حجم بسیار بالاتری را فراهم کرده است.
در نتیجه، چاپ سهبعدی در حال حرکت از یک نقش محدود (مانند نمونهسازی و ساخت ابزارهای ماشینی متداول) به جایگاه اصلی تولید برای بسیاری از صنایع است. از لحاظ راهبردی، این بدان معناست که تولید افزودنی در حال تبدیلشدن به یک سلاح رقابتی کامل است: میتواند برای حفظ رهبری بازار، حذف بازیگر قویتر و ایجاد تنوع با استفاده از توانایی چاپگر برای تولید محصولات برای صنایع مختلف استفاده شود. بنابراین، رهبران نیاز به درک قابلیت چاپ افزودنی و گزینههای پیشروی خود در آینده نزدیک دارند. این مقاله راهنمایی را به آنها ارائه میدهد و به بررسی شش مدل ممکن کسبوکار که پدیدار شدهاند، میپردازد.