گروه محصولات

عنوان مقاله: راهنمای رهبر جدید برای عیب یابی کسب و کار

گزيده مديريت 82

By Mark Gottfredson, Steve Schauber, Hernan Saenz

نوشته: مارک گاتفردسون و استیو شوبرت و هرنان سائنز

ترجمه: ترجمه لیلا بندری

مدیران‌عامل و مدیران‌كل تازه‌وارد، وقت زیادی برای نشان‌دادن قابلیت‌های خود برای بهبود كسب‌وكار ندارند. برای مثال، در سال 2006، حدود چهل درصد مدیران‌عاملی كه سمت خود را ترک کردند (كه بسیاری بركنار شده بودند) به‌طور متوسط فقط 8/1 سال در سمت خود بودند. رهبران باید حداكثر ظرف چند ماه راهی برای بالابردن سودآوری، افزایش سهم بازار، پیشی‌گرفتن بر رقبا و هر كار مهم دیگر بیابند. ولی آن‌ها قادر به ترسیم اهداف و برنامه‌ها نیستند، مگر نقاط قوت‌ و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای خاص را ارزیابی كرده باشند. در این ‌مقاله، گاتفردسون، شوبرت و سائنز، مشاوران شرکت بِین، یک ابزار عیب‌یابی به سازمان‌ها معرفی می‌کنند تا با كمك آن، اهداف معقول و نقاطی را شناسایی کنند که باید تلاش خود برای بهبود عملكرد را بر آن‌ها متمرکز کنند.

 این الگو بر چهار اصل پذیرفته شده استوار است. اول، هزینه‌ها و قیمت‌ها تقریباً همیشه كاهش می‌یابند. دوم، جایگاه رقابتی تعیین‌كننده گزینه‌های شماست. سوم، منابع سود و مشتریان ایستا نیستند. چهارم، ساده‌بودن نتیجه‌بخش است. نویسندگان به همراه هر اصل چند سوال و ابزار تحلیل معرفی می‌کنند. البته هر مدیر بر مبنای موقعیت کسب‌وکار، بر عوامل خاصی بیش‌تر یا کم‌تر تاكید می‌ورزد.
 این فرایند، نقطه شروع را به مدیران‌عامل و مدیران‌كل‌ تازه‌وارد نشان داده و به آن‌ها کمک می‌کند اهداف را تعیین و برای رسیدن به مقصد برنامه‌های تغییر را تدوین کنند.
انصراف از نظر